GURINDAM JIWA

Sunday, November 15, 2009

Laman Bahasa -Siri 4
Kata Majmuk dan Cara Mengejanya
Terdapat empat bentuk kata dalam bahasa Melayu, iaitu kata tunggal, kata terbitan,kata majmuk, dan kata ganda.

Kata Majmuk

Kata majmuk ialah perkataan yang dibentuk dengan menggabungkan dua perkataan atau lebih dan bentuk yang terhasil membawa makna tertentu. Sebagai contoh, nasi dan kandar masing-masing mempunyai makna tersendiri, tetapi apabila digabungkan, lahirlah nasi kandar yang bererti “nasi yang dicampurkan sekali dengan lauk-pauknya dalam satu pinggan”.
a)Ejaan Cara Tercantum
adakala antarabangsa apabila apahal
apakala bagaimana barangkali beritahu
bumiputera darihal daripada dinihari
dukacita hulubalang jawatankuasa kadangkala
kakitangan kepada kerjasama manakala
matahari olahraga padahal peribadi
peribahasa perikemanusiaan pesuruhjaya sediakala
senjakala sepertimana setiausaha sukacita
sukarela suruhanjaya tandatangan tanggungjawab
warganegara

b) Ejaan Tercantum Yang Sudah Mantap
Buku Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (2003:75) telah menyenaraikan 15 perkataan yang terdiri daripada kata majmuk yang penggunaannya sudah mantap sebagai satu perkataan yang utuh, walaupun bentuk kata tersebut ternyata mempunyai dua kata dasar. Perkataan yang demikian tetap dieja sebagai satu perkataan dan mestilah dihafalkan. Bentuk-bentuk perkataan tersebut ialah:
antarabangsa beritahu bumiputera jawatankuasa
kakitangan kerjasama olahraga matahari
setiausaha sukarela suruhanjaya tandatangan
tanggungjawab warganegara pesuruhjaya


c) Ejaan Penggandaan Kata Majmuk
Penggandaan kata majmuk melibatkan penggandaan unsur pertama kata majmuk itu sahaja, dan ejaannya dilakukan dengan cara meletakkan tanda sempang pada kata dasar yang digandakan.
alat-alat tulis balai-balai raya kapal-kapal terbang
garis-garis pusat Ketua-Ketua Menteri Naib-Naib Canselor
Perdana-Perdana Menteri Menteri-Menteri Besar
Timbalan-Timbalan Menteri

Namun begitu, bagi 15 bentuk yang telah mantap pengejaannya sebagai satu unit,penggandaan kata majmuk sedemikian berlaku untuk seluruh kata. Misalnya:

setiausaha-setiausaha tandatangan-tandatangan
pesuruhjaya-pesuruhjaya jawatankuasa-jawantankuasa
warganegara-warganegara tanggungjawab-tanggungjawab

d) Ejaan Kata Majmuk yang Menerima Imbuhan
Pertama, apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan awalan atau akhiran sahaja, ejaan kata majmuk tetap terpisah. Misalnya:

campur aduk + ber bercampur aduk
ambil alih + meng- mengambil alih
daya serapan + -an daya serapan

Apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan apitan, ejaannya menjadi bercantum. Misalnya:

campur aduk + men…kan mencampuradukkan
daya serap + ke…an kedayaserapan
urus niaga + di….-kan diurusniagakan

Saturday, November 14, 2009

Tatabahasa

LAMAN BAHASA- SIRI 3
Mengeja Kata Ganti Nama Diri Singkat
Terdapat empat kata ganti nama yang boleh disingkatkan , iaitu:
1. aku menjadi ku
2. engkau menjadi kau
3. kamu menjadi mu
4. dia dan ia menjadi nya
Bentuk-bentuk singkat ini bertaraf terikat, iaitu tidak boleh berdiri sendiri, sebaliknya perlu dieja bercantum dengan perkataan lain.
Salah,jika dieja bentuk-bentuk ini secara tersendiri. Perhatikan contoh-contoh berikut:
1. Cerpen yang kauhasilkan itu sungguh baik.
Cerpen yang kau hasilkan itu sungguh baik. (Salah)
2. Makanan ini dimasak khas untukmu.
Makanan ini dimasak kahas untuk mu. (Salah)
3. Lagu tersebut dicipta olehnya.
Lagu tersebut dicipta oleh nya. (Salah)
4. Itulah jawapanku kepada soalan kamu.
Itulah jawapan ku kepada soalan kamu. (Salah)

Salah satu kekecualian yang berkaitan dengan penggunaan tanda sempang ini ialah yang berkaitan dengan rujukan kepada Tuhan. Dalam hal ini, kata ganti nama dieja dengan huruf besar di pangkal kata dan diberi tanda sempang.

Perhatikan contoh berikut:
1. Ya Allah, berikan hidayat-Mu kepadaku.
2. Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya kita kembali
3. Ampunkanlah hamba- Mu, ya Tuhanku..
4. Tolonglah hamba-Mu, ya Tuhanku.
5. Mereka memohon rahmat-Nya,hidayat-Nya dan petunjuk-Nya
Peringatan: Penggunaan ‘ianya’ sebenarnya tidak betul kerana terdiri daripada kata ganti nama diri orang ketiga secara penuh (ia) diikuti dengan bentuk singkatnya (nya). Kita tidak pernah ,misalnya, bertemu dengan akuku (bentuk kata ganti orang pertama
diikuti oleh bentuk singkatnya) atau dengan kamumu (bentuk kata ganti orang kedua diikuti oleh bentuk singkatnya). Oleh itu, janganlah bentuk ianya digunakan.
Laman Bahasa -Siri 2

Penggunaan Tanda Sempang

a) Tanda Sempang Dengan Kata Ganda

Semua perkataan, tidak kira bentuknya, sama ada tunggal, berimbuhan, atau berbentuk majmuk, apabila mengalami penggandaan harus ditandai dengan tanda sempang.

Contoh:

pelajar-pelajar rumah-rumah berlari-lari

saudara-mara cerai-berai guru-guru besar

jawatankuasa-jawatankuasa tolong-menolong

b) Tanda Sempang Dengan Angka

Berkaitan dengan angka pula, terdapat peraturan tertentu tentang penggunaan tanda sempang. Bagi penulisan nombor ordinal seperti kedua, ketiga puluh empat, kedua ratus lima, dan sebagainya, perlu ditulis tanda sempang antara ke dengan angka yang mengikutinya.

Contoh:

ke-2 ke- 34 ke- 205


Demikian juga dengan ungkapan yang berkaitan dengan tahun yang berakhir dengan akhiran –an. Misalnya, sembilan puluhan. Sekali lagi terdapat perbezaan dari segi mengeja seluruh perkataan dengan menggunakan huruf (Sembilan puluhan) dengan mengejanya dengan angka (90) . Yang mempunyai angka memerlukan tanda sempang, iaitu 90-an. Salah, misalnya ditulis * 90an, iaitu tanpa tanda sempang.

Contoh:

40-an 60-an 70-an

c) Tanda Sempang Dengan Huruf Besar

Satu lagi aspek penggunaan tanda sempang yang mengelirukan adalah yang melibatkan huruf besar. Sebagai contoh ialah huruf besar bagi menandakan rujukan kepada Tuhan.Misalnya, rahmat-Mu dan hamba-Nya. Di sini, tanda sempang digunakan untuk merangkaikan huruf kecil yang mendahuluinya dengan huruf besar yang mengikutinya.

Hal ini berlaku juga pada nama khas yang lain.

Contoh:

pan-Afrika pro- Malaysia anti-Rusia

d) Tanda Sempang Sebagai Pemisah Suku Kata Dalam Ayat

Tanda sempang digunakan untuk menunjukkan pemisahan antara suku kata dalam ayat bagi memperjelas perbezaan pada ungkapan itu. Contohnya, untuk membezakan ber-evolusi dengan ber-revolusi.

Wednesday, November 11, 2009

Salam Aidilfitri



Gambar yang dirakamkan ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri 2009.

Kerana Sarang Burung Tempua

CERITA KONTOT (CERTOT) ( Kanak-kanak)
Kerana Sarang Burung Tempua
Oleh: Abdul Razak Bin Husin

Hari ini abah hendak pergi cari sarang burung tempua. Apa abah nak buat dengan sarang burung tempua? Adik rasa hairan.
Kata abah, sarang burung tempua unik. Adik tak tahu unik itu apa? Adik tanya abah lagi. Kata abah sarang burung tempua luar biasa bentuknya. Adik geleng kepala. Ayah tersenyum sambil mencium pipi tembam adik. Adik rasa geli bila misai kasar abah menyapu lembut pipi adik. Kata ayah sarangnya diperbuat daripada helaian halus rumput yang dianyam dengan rapi seperti bentuk kon aiskrim yang tergantung dari dahan pokok. Adik bayangkan aiskrim kon yang dijual di kedai Mak cik Bedah. Adik tak faham abah cakap apa?
Sambung ayah lagi, sarang bagi burung tempua jantan mempunyai tempat bertenggek baginya menunjuk-nunjukkan dirinya, sementara sarang burung tempua betina mempunyai bahagian bawah yang melengkung bagi menyimpan telur. Adik pelik, kenapa ayah beria-ia hendak mencari sarang burung tempua. Kalau boleh abah hendak cari sarang burung jantan dan sarang burung betina. Rasa tidak puas hati adik masih tebal dalam jiwa. Adik ajukan soalan ini pada abah lagi.
“Kalau abah ambil sarangnya, di mana ibu burung dan anaknya nak tidur? Kasihan anak burung itu nanti,” rintih adik lagi. Mesti kesejukan apabila hujan turun lebat. Adik cuba bayangkan kalau rumah banglo dua tingkat abah diambil orang. Mana abah dan ibu nak tidur? Kak Long dan Abang Ngah macam mana? Adik tak nak tidur di kaki lima kedai. Getus adik kebingungan.
Ayah kata sarang burung tempua cantik kalau dibuat hiasan taman. Abah nak gantung sarung burung tempua pada dahan pokok buluh Cina. Adik tahu ayah memang suka hias taman. Adikpun suka tolong abah siram pokok bunga. Taman abah memang cantik. Adik pernah dengar jiran mereka Encik Nathan puji. Ayah suka sangat apabila jirannya puji taman mininya indah. Kata ayah ada pertandingan taman akan diadakan di tempat tinggal mereka. Kalau menang, hadiahnya lumayan juga.Tahun lepas, ayah dapat hamper besar. Tak habis-habis adik makan cokelat, gula-gula, biskut dan air oren.
Adik suka kalau abah tak dapat hamper besar tahun ini. Adik tak puas hati. Adik tak setuju kenapa ayah nak beli sarang burung tempua. Banyak kedai bunga yang abah singgah. Tapi semuanya dah habis dijual. Laku juga sarang burung tempua ini. Akhirnya, abah singgah di sebuah kedai makan. Adik nampak sebatang pokok rambutan yang rendang. Di dahannya tergantung beberapa sarang burung. Kata tuan kedai, sarang burung ini baru sampai sebentar tadi.
“Oh, ini rupakan sarang burung tempua!” bisik adik dalam hati. Abah tunjukkan sarang burung betina dan sarang burung jantan. Sarang burung betina memang berbeza dengan sarang burung jantan.
“Kenapa ada dua sarang burung? Kenapa burung jantan tak tidur dalam sarang burung betina,” Abah senyum lagi. Adik masih tak puas hati. Adik desak abah jawab soalan adik.
“Ibu dan ayahkan tidur dalam satu bilik.” Abah masih tak jawab soalan adik. Ayah tanya harga sarang burung pada tauke kedai. Adik nampak ayah keluarkan RM30.00 daripada dompetnya.
Balik dari kedai, tanpa berlengah, ayah terus gantung sarang burung pada dahan pokok buluh Cina. Adik belek-belek sarang burung itu. Adik rasa hairan bagaimana burung tempua buat sarang. Baru adik faham cakap ayah. Sarang burung tempua memang unik.
Adik belek sarang burung betina. Tiba-tiba adik terkejut besar. Dalam sarang burung betina ada dua ekor anak burung yang sudah hampir kering. Bulu-bulunya sudah hampir luruh tapi masih belum reput lagi. Adik jerit pada ayah. Ayah terkejut bila dengar adik jerit. Adik cuba kuis bangkai anak-anak burung itu dari sarangnya. Dua ekor bangkai anak burung sudah terjatuh apabila adik kuis dengan jari tunjuk adik. Si Kuning yang bersama-sama adik terus terpa ke arah bangkai anak burung itu. Bangkai anak-anak burung hampir dicium-ciumnya. Adik halau Si Kuning jauh-jauh. Si Kuning lari sembunyi di sebalik tembok pagar. Adik membongkokkan badan. Adik cuba kuis badan kaku anak-anak burung itu. dengan jari adik. Adik rasa kasihan. Mesti ibu tempua sedih bila balik, sarangnya sudah diambil orang. Mata adik berladung dengan air mata. Adik cuba menahan tangisan. Air jernih adik tumpah juga menitis atas bangkai anak burung itu. Adik benar-benar kesal. Adik kesal sikap ayah beli sarang burung tempua. Bagaimana perasaan abah, kalau tiba-tiba adik juga jadi macam anak burung tempua itu?

Cerpen-Perjuangan Yang Belum Selesai

CERPEN




PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI
Oleh Abdul Razak Bin Husin

2 JANUARI 2028
Kongres Kembalikan Bahasaku diadakan hari ini. Dewan Besar berciri Minangkabau menjadi saksi bisu pada satu perjuangan yang masih belum selesai.
Di dewan ini menyaksikan pertemuan tokoh-tokoh besar bahasa. Pertemuan yang pasti recok, hebat dan mengundang polemik bakal dilangsungkan di dewan gah ini. Dr. Muhammad Irwan Shah turut dijemput bagi membentangkan kertas kerja utama. Umurnya yang sudah lewat dan kulitnya mulai meringsing berbeza daripada penampilannya 30 tahun yang lalu.
Kehadiran pagi ini disambut oleh beberapa orang penyambut tetamu yang kelihatan tumandang lengkap berbaju Melayu rona biru dan bertanjak mempersilakannya masuk ke dalam dewan. Salaman pertemuan daripada tetamu yang terlebih dahulu tiba disambut dengan senyuman tidak pernah lekang dibibir. Dia yang berbaju Melayu Johor rona merah hati baru sahaja melabuhkan punggung berdekatan dengan pentas utama. Seorang gadis Melayu yang berbaju kurung berbunga besar jingga itu menyerahkan sekeping kartu yang berlatarbelakangkan potret Zainal Abidin Bin Ahmad. Terukir senyuman manis menyapa dibibirnya. Irwan teringat anak gadisnya, Siti Munirah. bakal penyambung perjuangannya tidak dapat hadir. Kedua-dua belah tangannya terus membuka kartu yang diterimanya. Tentatif program yang tertera pada halaman pertama ditelitinya.
Dia membuka beg kulit hitam yang selalu dibawa. Keadaan dalam dewan sudah mula dipenuhi tetamu. Setengah jam lagi majlis akan bermula. Dia memperkemaskan duduknya. Dia mengeluarkan akhbar Utusan Nasional. Akhbar yang kian nazak ini tidak lagi mampu menjadi wadah pemikiran dan penyatuan bangsanya. Mungkin dua tiga tahun lagi, akhbar itu pun akan tinggal sejarah. Khalayak pembaca akhbar itu. terus merosot. Malang lagi kalau akhbar itu bakal menggunakan bahasa Inggeris pula.
Dia menyelak-nyelak dari satu halaman ke satu halaman. Tiada satu berita yang menangkap minatnya. Tiada langsung berita tentang kongres yang dihadirinya.
Akhbar nipis itu dimasukkan semula. Dia mengeluarkan kertas kerja berhalaman 15 muka surat itu. Diselak-selak bagi meneliti esensinya. Kotak fikirannya seoloh-olah dipaksa-paksa mengimbau peristiwa yang berlaku di rumah kenalannya, Dato Mazlan, bekas ahli Parlimen di Bandar Tun Razak. Dia dijemput menghadiri kenduri potong jambul cucu keempatnya. Kehadirannya yang sepatutnya bersama-sama anak tunggalnya, Siti Munirah tidak kesampaian. Kesibukan menyiapkan tesis ijazah kedoktoran dalam bidang Sosiolinguistik memaksanya menolak pelawaan ayahnya.
“Maaf, Wan, cucu aku kurang fasih bahasa kita,” ucap rakan lama yang dikenalinya semasa menuntut di universiti dahulu. Farhana yang berumur sekitar 10 tahun ini tidak memberi jawapan apabila dia mengajukan pertanyaan. Dia menggeleng-gelengkan kepala. Dia memandang datuknya dengan durja yang terpinga-pinga. Riak durja Mazlan berubah seketika. Irwan tidak terkejut. Malah dia mengangguk-ngangguk kepala tanda faham. Sama sekali dia tidak meletakkan kesalahan di pundak temannya
“Nak buat macam mana, Wan, ibu bapanya hanya mahu mengajar anak mereka berbahasa Inggeris. Bahasa kita tidak mempunyai nilai komersial lagi.” Terungkap rasa kecewa rakannya ketika memberi penjelasan. Irwan hanya tersenyum sumbing. Tidak sedikit pun rasa bersalah mengecap anak rakannya ini umpama Si Tanggang. Angkuh, terlalu mudah berlagak bongkak hingga melupakan asal keturunan malah berusaha memisahkan diri dari akar umbi bangsanya.
Dalam perjalanan pulang ke rumahnya, fikirannya sarat dengan seribu persoalan yang perlu diungkai segera. Kisah anak kecil yang tidak fasih bahasa itu bergayut kukuh di minda, lantas tercetuslah kertas kerja yang bakal dibentang..
Pendapat yang dipertahankannya lebih dua dekad itu tidak langsung diendahkan. Malah, dia diherdik golongan yang menolak kemajuan. Dia diselar taasub dalam perjuangannya. Sikap mulusnya disalah erti. Dia dituduh agak parokial untuk menerima perubahan. Pendapatnya disanggah sesetengah pihak yang berkepentingan. Kata-kata menteri yang mengatakan pendidikan dalam aliran Inggeris tidak akan menjejaskan identiti, patriotik dan kebudayaan sesuatu bangsa benar-benar merobek jiwanya yang kian parah dan bernanah.
Sebenarnya, mereka sengaja tidak mahu mengiktirafkan bahasa itu jiwa bangsa. Bahasa mempengaruhi keperibadiaan, nilai dan cara hidup seseorang,” ujarnya tegas ketika diwawansabda sebuah akhbar tabloid berhaluan kiri, 25 tahun yang lalu. Lebih memedihkan lagi jiwa bila bahasanya beransur-ansur kehilangan fungsi. Mulai tahun depan, dasar ini telah membenarkan penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Perakaunan, Perdagangan dan Ekonomi. Kedudukan dan darjatnya terus merosot. Dia telah menduga perkara ini pasti berlaku. Bahasanya menjadi bahasa basahan, bahasa pasar dan bahasa komunikasi tahap rendah. Muliakah bahasanya? Pertanyaan yang pernah dilontarkan kepada kenalannya, Dato Mazlan Mansur yang diharap dapat disandarkan sedikit harapan rupa-rupa hanya mampu membatu dan membisu di Parlimen. Dia hilang suara.Hilang segala-galanya. Maruah bahasa terus tergadai juga.
“Kalau di Parlimen, bahasa kebangsaan tidak diletakkan pada persada yang betul , apa lagi golongan bawahan yang dibatasi oleh sentimen kaum yang kuat.” Pendapat itu sengaja dilepaskan kepada Dato Mazlan untuk difikirkan. Kek lapis Sarawak yang dipesan oleh Dato Mazlan ketika bersembang petang itu tidak sempat dijamah olehnya.
Dato Mazlan masak benar dengan kelantangan rakannya ini ketika bersuara. Suasana petang Jumaat di sebuah Restoran Ikhwan di Bangsar ini agak panas dek kata-kata Irwan. Dia sedar dia tidak mampu lagi berbuat apa-apa lagi. Suaranya kian tipis dan langsung hilang.
“Banyak bahasa di dunia ini tenggelam kerana pendukungnya. Kita sebenarnya menentukan tinggi rendah martabat atau panjang pendek hayat sesuatu bahasa.” Begitu sinis kata-kata Irwan. Langsung tidak membenarkan rakannya mencelah.
Dato Mazlan bungkam. Dia merogoh saku seluarnya untuk mengambil sapu tangan untuk mengelap renik-renik peluh yang mula gerimis
“Kalau 79 tahun merdeka kita tidak mampu memberi kemuliaan kepada bahasa kebangsaan, berapa ratus tahun lagi diperlukan untuk melakukannya?”
Dato Mazlan tersandar lemah di kerusi. Sepotong kek yang baru sahaja melalui kerongkongnya terasa seperti tidak lalu untuk ditelan. Dia memerhatikan Irwan berlalu ketika rembang senja baru sahaja hendak melabuhkan tirainya. Dia berharap perjumpaan ini bukan terakhir bagi mereka. Dan pertemuan petang ini diakhiri oleh Irwan dengan persoalan yang cukup memanaskan telinga.
Dato Mazlan mengakuinya. Sudah hampir dua puluh lima tahun Bahasa Inggeris dianggap kunci ajaib yang kononnya mampu meningkatkan pencapaian anak bumi tercinta. Dasar ini hampir melenyapkan dan menguburkan bahasa ini di persada tanah airnya. Dato Mazlan akur akan ketentuan itu. Garis-garis kekesalan sudah tidak berguna lagi.
Sehinggalah pagi tadi, dia menerima SMS daripada Irwan. Dia telah dijemput hadir bagi mendengar pembentangan kertas kerja oleh rakan baiknya itu.
Dia tiba apabila Irwan sedang bersemangat membentangkan kertas kerjanya. Dia duduk di celah-celah tetamu yang hadir. Berbunga rasa bangga di hatinya. Dr Irwan mendapat tepukan gemuruh daripada tetamu yang hadir.
Dalam pembentangan hampir memakan masa dua jam itu, dia kagum dengan kelantangan Irwan memberi ingatan .
“Para pemimpin negara perlu bertaubat dengan menyanjung tinggi bahasanya. ketika warganya gah kononnya mahu menjadi warga global sehinggakan sanggup menggadaikan bahasa Melayu, rakyat negara lain sebaliknya mengukuhkan bahasa ibunda sendiri. Bahasa Melayu perlu menjadi perisai terbaik dalam berhadapan dengan cengkaman hegemoni budaya yang sebenarnya terselindung di sebalik topeng globalasisi.” Semua tetamu berdiri memberikan tepukan gemuruh. Seluruh dewan gegak gempita bunyi tepukan.
“Dasar ini sudah sampai peringkat pemusnahan kebangsaan pula.”. tegas Irwan penuh bersemangat.
Semua bangun kembali memberikan sokongan. Dato Mazlan turut berdiri memberikan tepukan. Tepukan gemuruh dari setiap sudut ruang dewan didengarinya. Rakannya terus bersemangat. Dia seolah-olah tidak mahu berhenti berbicara. Bertalu-talu ucapan tahniah terus disambut oleh rakan-rakan yang sama-sama berjuang sejak dahulu lagi.
“Peribahasa lulus jarum luluslah kelindan sudah berlaku di semua universti. Peranan bahasanya itu sebagai bahasa ilmu dan bahasa moden akan terhenti . Bahasanya terus terperosok menjadi bahasa pasar. Bahasa nya terus jatuh ke nombor tiga di bawah bahasa Inggeris dan Mandarin. Namun ini bukan masa yang tepat untuk menuding jari kepada pihak tertentu dan sepatutnya dijadikan masalah nasional dan perlu ditangani segera.” Dr. Irwan terus bersemangat menegakkan pendiriannya yang dipasak kukuh pada tiang kewarasan fikiran.
Soalan daripada wartawan Utusan Nasional itu disambut dengan jawapan padat. Sempat dia menjeling Dato Mazlan yang turut menghadiri sidang media itu. Hanya senyuman dilemparkan kepada rakan baiknya itu.
“Orang Melayu sekarang sudah mahu buang bahasanya”. ujar Irwan pada sesi terakhir sidang media itu. Dato Mazlan tertampar dengan kata-kata yang cukup sinis itu. Peristiwa itu terhadap bahasanya benar-benar berlaku dalam lingkungan keluarganya. Cucu-cucunya tidak fasih bahasa ibundanya. Malah dia tidak pernah mendengar Farhana cucu sulungnya mengucapkan sepatah bahasanya di rumah. Rasa bersalah mula membalut diri. Lantas, Dato Mazlan meninggalkan majlis dengan rasa kesal yang tidak berkesudahan.
Balik sahaja dari Kongres itu, Irwan terbaring rimpuh di sofa empuk di hadapan televisyen LCDnya. Kepalanya jangar akibat cuaca panas di luar tadi. Rumah banglo dua tingkat ini terasa amat sunyi.
Siti Munirah masih belum nampak bayangnya. Niatnya untuk menonton rancangan di televisyen juga terbantut apabila banyak rancangan dalam bahasa Inggeris telah mengambil tempat hampir semua stesen televisyen. Dia rasa mual. Tekaknya rasa loya.
Kelayau matanya memandang ke segenap ruang tamu rumahnya. Irwan melemparkan pandangan terhadap foto berbingkai emas yang terpampang foto anak gadisnya. Gambar yang dirakamkan ketika anaknya menerima Ijazah Sarjana Muda dalam Bidang Pengajaran Bahasa Melayu hampir 6 tahun yang lalu. Hari ini Siti Munirah ada pertemuan terakhir dengan penyelia tesisnya di Universiti Malaya. Tidak lama lagi, anaknya bakal mengikut jejak langkahnya. Gelaran doktor falsafah dalam bidang Sosiolinguitik akan digapainya tidak lama lagi.
Apa yang pasti perjuangannya tidak akan mati. Itu tekad yang pernah dilafazkan oleh Siti Munirah. Malam ini, Irwan berjumpa Za’ba yang walang dalam mimpinya.


Glosari:
1. recok : gempar
2.polemik : perbahasan
3.ringsing : berkerut-kerut
4.diwawansabda : wawancara
5.taasub : kuat pegangan atau keyakinan yg keterlaluan terhadap
sesuatu atau seseorang, fanatic
6. mulus : jujur
7.esensi : inti, hal yang pokok
8. durja : wajah
9. hegemoni : dominasi
10. rimpuh : letih
11. jangar : pening
12. kelayau : memandang dari satu tempat ke satu tempat, mengalih-
alihkan pandangan
13.walang : dukacita

14.parokial : berfikiran sempit

15.merogoh : menyelukkan tangan

16. tumandang : segak

17. kartu : kad

Tatabahasa

LAMAN BAHASA

SIRI 1
Tajuk : Partikel Pun

Perkataan pun sering menimbulkan kekeliruan kepada banyak murid, sama ada perlu dieja rapat ataupun dieja terpisah daripada perkataan yang mendahuluinya. Kata partikel pun hendaklah dieja terpisah ataupun dijarakkan sekiranya pun mendukung maksud-maksud seperti yang dikemukakan di bawah:

1. juga – Datuk pun ingin ke majlis perkahwinan itu walaupun tidak sihat.
2. bahkan - Basikal pun tidak mampu dibelinya, apatah lagi motosikal.
3. biar - Betapa sukar pun latihan itu, adik tetap akan menyudahkannya.
4. menguatkan pokok ayat – Tiada seorang pun murid dari sekolah ini yang memenangi
kuiz matematik itu.
5. turutan - Selepas kejadian itu, operasi besar-besaran pun dilancarkan oleh
berkuasa.
6. penguat kata ganti tak tentu – Sesiapa pun tidak dibenarkan masuk ke kawasan
larangan itu.

Sebaliknya pun yang dieja rapat terdiri daripada 13 perkataan sahaja. Perkataan-perkataan ini adalah seperti yang berikut:

1. adapun 2. andaipun 3. ataupun 4. bagaimanapun
5.biarpun 6. kalaupun 9. mahupun 10.meskipun
11.sekalipun 12.sungguhpun 13.walaupun

Perkataan-perkataan tersebut berfungsi sebagai kata hubung dalam ayat. Ayat-ayat bagi perkataan tersebut adalah seperti yang berikut:

1. Ibu masih bekerja di sawah sekalipun hari sudah petang.
2. Dia belum pasti sama ada hendak bekerja ataupun melanjutkan pelajarannya.
3. Adapun cerpen yang dikarangnya mengisahkan pergolakan dalam masyarakat.

Perkataan biarpun,walaupun, meskipun, mahupun, sungguhpun, kendatipun, dan sekalipun membawa maksud yang sama atau hampirsama. Oleh sebab itu, perkataan-perkataan ini boleh digunakan secara bertukar ganti tanpa menjejaskan maksud ayat, misalnya:

1. Budak nakal itu masih melakukan perbuatan itu meskipun telah ditegur oleh ibu bapanya.

Cerpen - Menjaring Hati Kecilnya 2

Cerpen

MENJARING HATI KECILNYA

Oleh Abdul Razak Husin

WAJAH murid itu kurenung lama-lama. Bebola mata kami bertemu. Dia kemudian menundukkan kepala. Dia seolah-olah sudah dapat menelah isi hatiku. Pasti dirinya disangka akan menjadi sasaran api kemarahanku pagi ini. Kemarahan yang diibaratkan bom jangka yang akan meletup bila-bila masa. Hatinya mulai gemirap.

Sudah dua bulan dia tidak hadir ke sekolah. Aku tidak menyangka dia akan muncul pagi ini. Bukanlah bermakna obligasiku terhadap profesion yang hampir 16 tahun kusandang kian terhakis. Kesibukan dan bebanan tugas yang semakin menggunung memaksa diri untuk menggantungkan sikap cakna buat sementara. Masalah ditambah pula peluang ke DG44 yang tidak juga muncul-muncul. Permohonan yang telah dibuat pada awal tahun ini masih belum mendapat khabar gembira. Bukan aku meminta sesuatu yang berlebihan atau di luar kewajaran. Cuma aku harapkan pengorbanan dan perjuangan dalam memartabatkan profesionalisme keguruan mendapat pengiktirafan yang sewajarnya daripada pihak kerajaan khususnya di bawah kepimpinan baru yang menyandang jawatan panas itu. Terlepas peluang ke DG 32 benar-benar membuatkan diri teraniaya. Perbezaan gaji yang dikira tidak masuk akal itu kadang-kadang mengundang rasa kecewa. Gaji yang diterima lebih rendah berbanding rakan-rakanku yang tidak menyambung pengajian ke peringkat ijazah. Pengumuman tentang kenaikan harga petrol pada tahun ini sekali lagi mengundang masalah yang tidak kesudahan. Sudah pasti ia menjadi agenda vitalku buat masa ini.

Lantas, masalah murid itu tidak langsung bersimpati menjengah di hati. Kalau ikutkan prosedur, murid ini mungkin sudah dibuang sekolah. Disebabkan dasar kerajaan, murid ini tidak menerima tindakan. Apa yang pasti, kehadirannya tidak membawa erti. Malah ketidakhadiran membuatkan aku cukup selesa. Aku cukup lega. Aku tidak mampu lagi menipu diri sendiri.

Aku menghampiri murid yang duduk terpaku berhampiran tingkap yang rongak itu. Agak lama aku berdiri di sisinya. Kehadiranku tidak dipedulinya langsung. Kemudian aku melabuhkan punggung berhadapan dengannya. Kebetulan, seorang murid lain baru sahaja keluar kerana ada urusan. Perkara biasa bagi kelas semacam itu. Saban waktu ada sahaja kaunselor yang membawa lis nama pelajar yang perlu diberikan perhatian. Kaunselor di sekolah ini memang dedikasi menjalankan tugas. Mungkin kes datang lambat ke sekolah, ponteng kelas, merokok dan entah apa lagi kes-kes disiplin yang tidak larat untuk aku membuat telahan. Guru-guru sekarang kian tercabar dan tertekan dalam meneruskan profesion mereka.

“Kerja ini, cikgu yang mohon, cikgu tak bolehlah bersungut apabila diberi tugas tambahan,” terngiang-ngiang suara abang Yazid, kerani di sekolahku. Kata-kata disasarkan kepada beberapa orang guru yang melenting apabila diberi tugas tambahan. Aku tidak terkecuali, kadang-kadang rasa terdera juga oleh kata-kata itu.

Tumpuan aku hanya terhadapnya. Aku cuba untuk menjaring hati kecilnya. Kedatangannya pada pagi ini mengundang seribu persoalan yang bersarang di kotak fikirku.

Pelajar tingkatan 4 Pluto yang lain sedang melakukan rutin mereka seperti biasa. Entah mimpi apa hari ini, mereka beria-ia menyudahkan tugasan yang diberikan. Mungkin nak mengambil hati gurunya. Tumpuan yang tidak seratus peratus, sekurang-kurang sedikit ilmu melekat juga di benak mereka. Malangnya, murid itu tidak berasa teruja menyiapkan tugasan yang diberikan.

“Saya tak pernah mengganggu cikgu mengajar, saya tidur kerana letih.” Tiba-tiba terpacul keluar perkataan dari mulutnya. Aku terkedu seketika. Belumpun sempat aku bertanya, dia terlebih dahulu telah memberikan secebis jawapan yang bagiku cukup sinis. Menyindir aku agaknya, getus hati kecilku.

“Mengapa dah lama tak datang sekolah.” Sikap cakna aku terhadapnya mula berputik. Aku ingin sekali mencungkil rahsia dirinya yang masih belum tertutup untuk diselongkari. Dia bungkam. Kelas ketika itu sudah mula lenggang. Murid-murid lain sudah diberi kebenaran untuk berehat. Ada beberapa orang murid lain masih berada di dalam kelas. Duduk dan bersembang-sembang. Amin yang berminat untuk mendengar kisah terus menghampiri kami.

“Dia kerja malam, ikut bapak saudaranya niaga pasar malam,” celah Amin yang kemudian duduk berdekatan dengan Shahrul. Amin mungkin satu-satu rakan rapat Shahrul. Belakang Shahrul ditepuknya berulang-ulang kali. Shahrul masih membungkam. Aku tidak memerlukan pengantara ketika itu. Sementelah waktu-waktu ini, aku perlu bersama-sama Shahrul. Aku ingin jawapan yang aku ajukan.

“Betul kata Amin, Shahrul,” ucapku ringkas.. Shahrul mengangguk-nganggukkan kepalanya. Dia mengiakan kata-kata Amin. Amin menjadi jurucakap bagi pihaknya.

“Saya sedar diri saya cikgu, saya tak pandai macam murid lain. Saya tak nak menyusahkan emak bapak saya. Saya bekerja kerana saya nak cari duit sendiri untuk belanja sekolah.” Beberapa potong kalimat terhambur keluar dari mulut mulusnya.

“Kadang-kala saya bantu ayah saya betul paip rumah orang, baiki atap bocor, macam-macam saya buat cikgu untuk cari duit lebih. Sebab tu saya tak datang sekolah, saya ada kerja yang perlu saya buat. Kalau datang sekolahpun, saya tak dapat apa-apa. Baik saya kerja. Lagipun cikgu kat sekolah ni, benci saya. Cikgupun tak suka sayakan.” Penjelasan Shahrul yang panjang lebar menyentap hatiku. Seolah-olah ada batu besar yang dilemparkan terus menghempap pundakku. Wajarkah kata-kata Shahrul itu terhadapku? Perlukah aku menafikannya? Dia seolah-olah mencurahkan isi hatinya yang sudah lama terbuku. Kata-kata terakhir keluar dari mulutnya benar-benar menjentik perasaan seorang guru yang kian terhakis profesionalismenya.

“Saya perlu bina masa depan saya, cikgu, tempat saya bukan di sini, dunia sebenar saya di luar sana. Saya nak berhenti sekolah tapi emak tak bagi.” Shahrul merogoh saku seluarnya lalu mengeluarkan surat amaran yang diterimanya daripada pihak sekolah. Surat yang renyuk itu diletakkan di atas meja tulis. Surat yang ditangani oleh Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid kubaca sekadar untuk mengambil hati Shahrul.

“Awak boleh membaca,” tanyaku cuba mengalih topik. Mungkin modus operandi yang aku guna pakai nanti akan memberi impak terhadapnya, sekurang-kurang menghalang niatnya. Aku tak mahu perkara ini dipanjangkan. Mungkin masih ada ruang untuk Shahrul meneruskan persekolahannya. Aku tidak mahu mendengar kekecewaannya sebentar tadi. Walaupun ada kebenaran pada kata-katanya tetapi aku mahu dia terus bersekolah.

“Awak boleh baca ayat tu.” Aku menunjukkan aksara-aksara yang membentuk ayat yang tertampal di dinding kelas itu. “Saya kenal huruf, tapi saya tak boleh nak sebut perkataan tu.” ucap Shahrul sambil menundukkan kepala. Baru hari ini aku sedar bahawa Shahrul tidak boleh membaca malah membatang suku katapun dia tidak mampu. Dia cuba menyembunyikan kelemahan diri.

“Saya ajar awak membaca,” kataku cuba memujuk hatinya. Lantas aku teringkatkan buku Bijak Membaca yang ditulis oleh rakan sejawat di bilik bacaan di rumahku. Cadanganku ditolak Shahrul. Perasaan malu masih menebal. Rasa rendah diri masih tergantung kukuh dalam atmanya. Aku akan berusaha memujuknya, sekurang-kurangnya aku boleh membantu.

Tanggungjawab yang terpikul di pundakku kian hebat. Kadang-kadang aku bertanya pada diri. Bertanya juga kepada beberapa orang rakan sejawat di bilik guru yang kutemui. Sampai bilakah aku benar-benar menjadi guru di kelas ini ? Aku tampilkan nama-nama murid kepada guru-guru lain yang pernah mengajar mereka. Mereka mengiakan kenakalan pelajar-pelajar yang kusebutkan beberapa namanya termasuklah Shahrul. Hanya beberapa orang pelajar seperti Sudirman, Azman, Hilmi yang boleh kusandarkan sedikit harapan untuk lulus dalam subjek yang kuajar.

Kisah hari pertama aku melangkah kaki ke kelas itu masih tergambar di ruang mata. Kelas yang terletak di sebuah taman mini di bilik Mata Pelajaran Vokasinonal(MPV) –Landskap dan Nurseri ini begitu menyejukkan mata. Rimbunan pohon hijau yang diusahakan oleh pelajar-pelajar MPV begitu indah. Pokok ati-ati, kenanga renek, pokok keladi dan pelbagai macam lagi menghiasi taman mini ini. Di dalam kelas pula terdapat sebuah kolam kecil yang begitu indah pada pandangan mataku. Deburan air yang keluar dari pasu bunga itu menjentik perasaan.

Ketika aku melangkah masuk, keadaan kelas agak gamat. Beberapa orang murid yang belum kukenal namanya duduk di atas meja sambil berbual-bual. Aku tidak mendengar butir-butir perbualan mereka. Mereka lantas duduk di tempat masing-masing. Senyap sepi seketika. Umpama sekumpulan askar yang setia sedang menunggu arahan daripada ketua komandan. Kelas kecil ini hanya boleh menempatkan 24 orang pelajar dalam satu-satu masa. Semua murid lelaki, tak ada seorang pun murid perempuan , detik hati kecilku.

Aku menuju ke arah meja guru yang terletak di penjuru bilik. Ada pasu kecil yang dihiasi pokok lidah buaya. Di sekeliling tumbuh spesies keladi kecil yang aku tidak pasti namanya. Tiba-tiba retina mataku terus melekat kepada satu wajah yang sedang lena. Dia tidak mempedulikan aku. Sikap endah tak endahnya ternyata benar-benar mengundang padah. Aku umpama seekor singa terus menyergah lantas terhamburlah kata-kata yang tidak enak didengar. Lebur terus ilmu psikologi pendidikan yang pernah terpasak pagan di jiwa. Gred A yang kuperoleh dalam peperiksaan akhir dibawah pengajaran Dr. Rahil Mahyudin, pensyarah di Universiti Putra Malaysia langsung tidak bererti. Ketenangan pagi itu pecah oleh suaraku yang lantang. Semua murid kebingungan. Mereka tidak menyangka seorang guru yang cukup melangit sifat sabar tetapi meletup kemarahannya. Murid yang kukenali menerusi tanda nama pada bajunya itu terus terjaga. Shahrul terpinga-pinga. Kedua-dua belah kelopak matanya seperti digam dengan gam kayu terus sahaja ingin terkatup semula. Lagaknya yang kukira agak kurang ajar benar-benar mencabar .

“Kalau awak tak nak belajar, awak boleh keluar dari kelas.” Suaraku agak lantang. Aku tidak sedar bila ungkapan keluar dari mulutku. Shahrul terus mencapai beg sandang lusuhnya yang diletakkan di bawah meja, terus melangkah keluar. Semua murid memandang dengan ekor mata mereka. Ada sedikit kesalan di hati mereka.

“Cikgu tak patut halau dia keluar cikgu, dia letih,” ucap Khairul lagak seorang peguam bela membela anak guamnya yang teraniaya. Aku memekakkan telinga. Sejak itu, wajah itu terus hilang.

“Cikgu, waktu rehat dah habis,” Lamunanku terus diragut oleh suara Shahrul yang bergetar. Aku bingkas bangkit dari kerusi. Aku memandang tepat ke wajahnya. Ada kristal jernih yang hampir sahaja keluar dari kolam matanya.

“Saya minta maaf, kalau saya pernah halau awak keluar dari kelas ini dahulu.”

“Cikgu tak perlu minta maaf, saya sepatutnya minta maaf dengan cikgu, sebab saya menyakitkan hati, cikgu. Lagipun tak ada apa yang boleh cikgu harapkan daripada saya.” Sharul menambahkan rasa kesal aku terhadapnya lagi.

“Kalau cikgu harapkan saya lulus Bahasa Melayu, memang tak mungkin. Saya pasti gagal. Cikgu jangan buang masa mengajar saya, baik cikgu ajar rakan-rakan yang lain. Mereka masih memerlukan cikgu,” ucapnya perlahan. Kata-kata Shahrul benar-benar menghukum diriku. Terlalu picik ilmu keguruanku. Murid yang masih mentah ini rupa-rupa lebih bijak dari segi tindakan dan fikrahnya.

Aku melangkah keluar dari kelas ini dengan rasa bersalah. Rapus Shahrul mungkin tidak mampu untuk kupujuk. Murid itu benar-benar rasa terhukum oleh sikap gurunya sendiri. Bilah-bilah kekesalahan tak putus-putus menjengah sudut hati.

“Kami letih cikgu, hari ini kita relax, ” ujar ketua tingkatan, Khairul sejurus ucapan salam diberikan. Mataku terus liar mencari seseorang. Aku meneliti lis nama murid yang tercatat di dalam Buku Cegah Ponteng yang diperkenalkan oleh pihak sekolah. Jam di bilik MPV sudah menunjukkan pukul 12.50 tengah hari. Cadangan Khairul yang kuanggap culas itu terus kubuang tanpa perlu dipertimbangkan. Aku terus mengedarkan lembaran kerja untuk disiapkan oleh mereka. Terdengar suara dengusan daripada beberapa orang murid yang kurang berpuas hati apabila layanan mereka tidak kuendahkan. Suara mereka semakin ramai. Semacam satu demonstrasi alaf baru yang menuntut perjuangan mereka didengari. Di sudut berhampiran dengan meja guru, terdengar juga kuapan nakal Nazri, yang khabarnya bekerja pada waktu petang hingga malam di sebuah kedai runcit di kampungnya.

“Cikgu cari Shahrul?” Dia dah berhenti sekolah, cikgu. Dia ada di pejabat”, beritahu Azman yang berbadan besar, tegap itu. Berita yang baru menjengah di cuping telinga tidak mengejutkanku. Aku sudah menjangka ia akan berlaku. Aku terus meninggalkan kelas dengan memberi pesanan kepada Khairul. Langkah kakiku terus menuju ke ruang pejabat yang terletak berhampiran dengan bilik guru. Setibanya di pejabat, Shahrul sedang duduk di sofa berhampiran dengan bilik Pengetua. Dia bangkit dan menyambut salamku. Sejuk tangannya kusambut.

“Cikgu, jangan risaukan saya, tahulah saya menjaga diri. Saya dah fikir panjang, cikgu.”

Itulah kata-kata terakhir yang kudengar dari mulut Shahrul. Sebelum beredar tubuh kurus itu kudakap erat. Aku menghulurkan sebuah buku Bijak Membaca yang sudah lama kusimpan untuk kuserahkan kepadanya.

“Awak ambillah buku ini. Hadiah saya untuk awak.” Saya harap awak akan manfaatkan buku ini. Anggaplah saya sentiasa bersama awak,” jelasku terus menggantungkan harapan dan memberi semangat kepadanya. Tanpa kusedari, manik-manik jernih mengalir dari empangan air matanya. Sejak itu , Sharul tidak pernah kutemui.

********************************************************

Telefon bimbitku berbunyi. Ada sistem pesanan ringkas yang kuterima.

Aku mencapai telefon bimbit Nokia dari atas meja tulis yang terletak di penjuru bilik. Baju kot hitam diletakkan di birai katil. Ada khidmat pesanan ringkas yang baru diterima masuk. Mungkin kenalan yang ingin mengucapkan tahniah. Aku bersiap-siap untuk menghadiri majlis konvokesyen Ijazah Kedoktoran dari Univerisi Putra Malaysia. Jari telunjukku pantas menekan butang pada telefon bimbit itu. Aku membaca ayat yang terpapar pada skrinnya.

“Tahniah atas kejayaan cikgu ,”- Shahrul.

Ayat yang tertera pada skrin itu kubaca berulang-ulang kali. Bukankah aku telah berjaya menjaring hati kecilnya ?



(Cerpen ini telah memenangi Hadiah Pertama dalam Pertandingan Menulis Cerpen anjuran Koperasi Sekolah Menengah Undang Rembau bagi tahun 2009) Untuk makluman cerpen ini terhasil daripada bengkel Penulisan Kreatif anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan.Cerpen ini juga turut dimuatkan dalam antologi Warna-Warna Pelangi bersama dengan guru-guru Negeri Sembilan)

Tuesday, November 10, 2009

Ucapan Ketua Pengawas SMK Undang Rembau (Sempena Program Restu Pelajar Tingkatan 5

Yang Berusaha Encik Adnan b. Abd. Rahman, Guru Penolong Kanan merangkap pemangku Pengetua SMK Undang Rembau, GPK Hem Puan Nor Asikin binti Yahaya, GPK Kokurikulum, Puan Hajah Nor Ribah binti Jani, ketua-ketua bidang, guru-guru cemerlang, guru-guru mata pelajaran seterusnya rakan seperjuangan yang saya hormati sekalian. Assalamualaikum W.B.T.

Sebelum saya memulakan ucapan, terlebih dahulu izinkan saya merakamkan penghargaan kepada pihak sekolah kerana diberi peluang untuk mewakili pelajar-pelajar tingkatan 5 yang akan berhadapan dengan hari yang penuh keramat dan mendebarkan , hari penentu untung nasib hidup kami sebagai pelajar, Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bakal bermula pada tanggal 18 November ini.

Rakan seperjuangan yang saya hormati,

Cerdik pandai ilmuan Islam, Luqman Al-Hakim pernah berkata, ilmu tanpa restu guru ibarat si pejuang tanpa senjata, Ilmu tanpa restu keluarga ibarat si pejuang tanpa bala tentera dan ilmu tanpa restu sahabat taulan ibarat si pejuang tanpa kubu dan bentengnya.
Bertepatan dengan majlis pada hari ini, Malis Restu Ilmu SPM, saya mewakili seluruh pelajar tingkatan 5 SMK Undang Rembau ingin memohon seribu kemaafan dan restu sebelum kami menduduki meja peperiksaan.

Rakan seperjuangan yang saya hormati,

Detik berlalu begitu pantas, hari-hari yang berharga begitu kejam meninggalkan sesiapa yang masih lena dan leka. Kurang seminggu dari sekarang, kami akan menghadapi peperiksaan SPM justeru kami ingin mengambil kesempatan yang masih ada ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru-guru yang telah mendidik kami tanpa mengenal jemu, sabar dan tabah dengan gelagat dan telatah nakal kami sepanjang cikgu-cikgu mengajar kami. Hanya yang kami minta ialah restu dan kemaafan daripada cikgu-cikgu. Maafkan kami cikgu. Restulah kami cikgu.

Kami sedar, mungkin ada cikgu-cikgu yang terguris hati dengan perbuatan atau percakapan kami yang kadang kala menyakitkan hati. Jauh dari sudut hati kami, tidak berniat di hati ini untuk menyakiti dan mengguris hati cikgu-cikgu semua. Maafkan kami cikgu, Restui kami cikgu.

Jasa cikgu akan kami kenang hingga akhir hayat. Jauh manapun kami pergi, tingi manapun kami berada, jasa dan pengorbanan cikgu akan kami kenang sampai bila-bila. Kami berazam dan bertekad akan berusaha dengan gigih dan bersungguh-sungguh. Harapan menggunung yang disandarkan kepada kami akan kami pikul sebaiknya. Kami berikrar bahawa kami tidak menghampakan cikgu. Uress takkan dihampakan. Itu janji kami.

(Untuk makluman, teks ini merupakan teks asal yang dikarang oleh adik Mohd Syahid)
Bagi pemerhatian saya, teks ucapan ini merupakan teks ucapan yang terbaik sepanjang saya berada di sekolah ini. Tahniah saya ucapkan kepada Mohd Syahid. Cikgu percaya anda antara pelajar yang bakal mengharumkan nama sekolah. Ucapan yang disampaikan begitu bertenaga dan begitu jujur lahir daripada hati anda.


Program Restu Pelajar -Pelajar Tingkatan 5

Berikut ialah sebuah sajak yang telah disampaikan oleh adik Mohd Syahid sempenan Program Restu pada 11.11.09. Ternyata sajak yang disampaikan begitu terkesan kepada para pelajar Tingkatan 5 yang bakal menduduki SPM pada 18.11.09

Sejak 5 Januari 2008
Kami melangkah ke tingkatan 4 dengan penuh harapan
Sejak 5 Januari 2008
Kami bertekad nak belajar rajin-rajin buat yang terbaik untuk SPM tahun depan
Sejak 5 Januari 2008
Kami mengingkari ikrar kami sendiri buat salah macam-macam dan bukan-bukan
Sejak 5 Januari 2008
Hati-hati cikgu yang mengajar telah kami sakitkan
Sejak 5 Januari 2008
Kerja rumah kami tak siapkan , kami buat bodoh saja apabila cikgu mengajar di depan

Sejak 5 Januari 2008
Ponteng kelas merayau 1 sekolah
Ponteng kelas jumpa awek
ponteng kelas jumpa pakwe
ponteng kelas hisap rokok, tu semua dan jadi kebiasaan

Sejak 5 Januari 2008
Kami gelar cikgu dengan macam-macam gelaran
Kami kutuk cikgu dengan pelbagai ejekan
Siap conteng nama cikgu kat dinding lagi, tanda ketidakpuashati

Namun, sejak 5 Januari 2008
Cikgu tidak pernah ambil hati
Cikgu tidak pernah terguris hati,
Sentiasa saja maafkan kami
Walaupun kami masyallah, nakal ya Rabbi.

Pada 11 November 2009
Ampunkanlah dosa kami, cikgu
Restuilah segala ilmu yang cikgu beri cikgu
Sejak 5 Jun 2008
Ampunkan kami cikgu, restulah kami cikgu

Pada 11 November 2009
Kami berikrar, kami bertekad
akan berjuang habis-habisan

Ayuh rakan-rakanku
Kita bunyikan semboyan pahlawan
Kita nyalakan api perjuangan, ayuh bangun dari tidur yang lena
Ayuh kita hadiahkan guru-guru kita ini
Dengan sebuah kejayaan
Insyallah...

Oleh: Mohd Syahid (5 Utarid)




Istilah Bahasa Daerah di Negeri Sembilan

Glitter Graphics
Glitter Graphics

Glitter Animal Graphics


Siri 1 (14 Januari 2010)

1. locot( lo+ cot)
Maksud perkataan ini ialah' keadaan melecur yang disebabkan oleh benda-benda yang panas', besi panas atau sebagainya.

Contoh penggunaan:
a. Lidahnya locot kerana menghirup air kopi yang masih panas.
b.Jari tangannya locot kerana terpegang bara api.

2. menugheh(me + nu + gheh)
Maksud menugheh bermakna 'mengerti, faham atau tahu membuat sesuatu kerja'
Umpamanya seseorang yang ahli dalam bidang lukisan, tentu ia menugheh yakni mengerti atau faham tentang sesuatu yang hendak dilukisnya.

Lazimnya, penggunaan kata 'menugheh'didahului dengan kata 'tidak'.
Contohnya:

a. Anak muda kampung zaman sekarang ramai yang tidak menugheh membuat kerja-kerja kampung seperti bersawah padi dan sebagainya.

b. Pelajar itu masih tidak menugheh lagi membuat surat kiriman walaupun telah diajar beberapa kali.

3. perun/peghun (pe + ghun)
Perkataan perun hampir sama maknanya dengan penggur iaitu perbuatan 'membakar'
Kerja memerun lebih berat dan sukar. Umpamanya,memerun atau membakar kayu-kayu getah yang telah ditebang untuk projek menanam semula.

a. Setelah selesai melakukan kerja memerun, mereka pun menggali lubang untuk menanam benih getah.

b. Sisa-sisa kayu yang baru diperun itu masih terasa panasnya.

4. senereh/senegheh (se + ne + gheh)
Perkataan senereh membawa dua pengertian.
Makna pertama ialah 'senonoh'. Contoh:

a. Berpakaian dalam sesuatu majlis yang rasmi haruslah senereh supaya manis dipandang orang.

Kedua, perhataan senereh bermaksud 'sempurna'.
Contoh:
b. Semua kerja yang dipertanggunjawabkan kepadanya telah dibuatnya dengan senereh.

Selalunya penggunaan kata senereh ini didahului juga dengan kata 'tidak'. Contohnya:

c. Corak permainan yang ditunjukan oleh pemain-pemain pasukan bola sepak itu tidak senereh sehingga menyebabkan kekalahan yang teruk.

d. Semua kerja itu tidak senereh belaka dan terpaksa dibuat semula.

6. temua (te + mu + a)
Perkataan temua yang dituturkan oleh masyarakat di Negeri Sembilan itu bermaksud 'sungai'.
Contoh:

a. Orang ramai dinasihati supaya jangan mandi-manda di temua itu kerana airnya sangat deras dan membahayakan.

7. kelenset (ke + len+ set)
Kata 'kelenset' ada kaitannya dengan kerja mengupas kulit atau menanggalkan sesuatu yang melekat. Contohnya seperti mengulit atau menyiat kulit lembu atau binatang yang lain yang telah disembelih.

Contoh:
a. Kulit kambing yang baru disembelih itu telah dikelenset hingga licin.

b. Tolong kelenset kulit kayu itu.

c. Poster yang ditampal di papan kenyataan itu telah terkelenset ditiup angin.


Pengajaran Bahasa Efektif


Kartun merupakan suatu bahan yang sangat popular dan digemari oleh segenap lapisan masyarakat. Kartun dianggap sebagai satu wahana yang menghiburkan dan boleh meredakan ketegangan emosi manusia.

Penggunaan Kartun dalam Pengajaran Karangan

Pengajaran karangan memerlukan pengeluaran idea dan daya kreatif dalam penulisan., Oleh itu, adalah wajar kartun dijadikan bahan yang dapat menrangsang minat pelajar untuk menulis karangan. Walau bagaimanapun, aktiviti pengajaran haruslah disusun dan dirancang oleh guru dengan rapi. Kaedah perbincangan dan kaedah multitask merupakan kaedah yang terbaik jika bahan kartun digunakan sebagai bahan rangsangan dalam pengajaran karangan.

Kriteria Pemilihan Bahan Kartun untuk Pengajaran Karangan

1. Bahan kartun yang mempunyai hubungan pengalaman dan lingkungan hidup dengan kumpula pelajar sasaran. Kartun yang berkaitan dengan pengalaman sedia ada mereka, membolehkan pelajar menulis karangan berdasarkan hubungan antara pengalaman sedia ada dengan bahan kartun yang digunakan.

2. Bahan kartun mesti sesuai dengan pelajar, boleh menarik minat mereka serta berdasarkan kebolehan bahasa dan kecerdasan otak pelajar. Mengetahui tahap pencapaian pelajar terlebih dahulu sebelum membuat pemilihan bahan kartun adalah lebih baik. Kartun-kartun yang sesuai dengan pelajar dapat menarik minat mereka seterusnya mencetuskan suasana pemelajaran yang menarik dan berkesan.

3, Pilihlah kartun yang menggunakan dialog yang sesuai Penggunaan perkataan, rangkai kata, dan ayat yang sesuai dengan umur mereka sangat diperlukan. Pemiihan dialog yang baik dan tidak bercelaru akan mempengaruhi karangan pelajar, kerana kecenderungan pelajar mengambil sebahagian dialog tersebut sebagai bahan penulisan karangan mereka.

4. Kartun yang akan dipilih seharusnya sesuai dengan sukatan pelajaran dan objektif mengarang pada peringkat tertentu. Kartun yang tidak sesuai dengan sukatan pelajaran akan menyebabkan pelajar agak sukar untuk mengaitkan karangan mereka dengan pelajaran lain.

5.Sebaik-baiknya pilih kartun yang menampakkan tajuk karangan yang jelas dan tersurat.




Siri 1:
Awalan memper-
Awalan memper- ialah awalan pembentukan kata kerja Maksudnya, mana-mana kata dasar bahasa Melayu daripada golongan kata utama , apabila bergabung dengan awalan ini akan menghasilkan kata kerja.

Tiga golongan perkataan yang boleh dicantumkan dengan imbuhan ini, contohnya seperti berikut:
a) Kata nama
alat - memperalat
(membawa maksud "menjadi seperti alat" yakni mempermain-mainkan seseorang)
budak - memperbudak
(membawa maksud"menjadikan seperti budak" dalam erti kata bertindak terhadap seseorang itu seolah-olah dia itu budak)
isteri - memperisteri
(membawa maksud "menjadikan(mengambil sebagai) isteri)
hamba - memperhamba
(membawa maksud menjadikan (seseorang) sebagai hamba)
Contoh ayat:
(1)Dia memperalat orang tua itu untuk mencapai
cita-citanya.
(2) Ibu tiri memperhamba anak tirinya.
(3) Datuk Ahmad memperisteri Mulsalmah.


b) kata adjektif
besar - memperbesar
cepat - mempercepat

c) kata sendi nama
oleh - memperoleh

Walau bagaimanapun, perkataan "hamba" boleh menerima apitan memper-...-kan. Memperhambakan pula membawa erti menjadikan diri sendiri sebagai hamba, seperti dalam ayat:

d) Dia memperhambakan dirinya kepada Tuhan.

Perkataan "isteri" juga boleh menerima apitan memper-...-kan, menjadi memperisterikan yang sama sekali berbeza maksudnya daripada bentuk memperisteri.

e) Hussin memperisterikan Hassan.
(Maksudnya Hussin mengahwinkan Hassan (dengan seseorang gadis); bukan bermakna Hussin mengahwini Hassan






Glitter Graphics

Nilai-nilai Murni Dalam Peribahasa Melayu
* baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalan
g
*buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
*hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga
*kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau

Daya usaha/kerajinan/kesungguhan
*bagai lebah menghimpun madu
*cepat kaki, cepat tangan
*genggam bara api biar sampai menjadi arang
*kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya

Semangat bermasyarakat/kekeluargaan/perhubungan
*air dicencang tidak akan putus
*biduk berlalu kiambang bertaut
*ibarat telur sesangkak, pecah sebiji,pecah semua
*seperti isi dengan kuku

Berhati-hati/teliti/berjimat cermat
*berjalan pelihara kaki, bercakap pelihara lidah
*biar lambat asalkan selamat
*daripada segenggam jadi segantang
*sediakan payung sebelum hujan

Keberanian
* berani kerana benar, takut kerana salah
*membujur lalu melintang patah
*pantang berundur sebelum berjuang
*pantang mati sebelum ajal

Kepatuhan/kesetiaan
*air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut
*biar mati anak, jangan mati adat
*di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
*hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri

Semangat patriotisme/cinta akan negara
*seperti belut pulang ke lumpur
*seperti gagak pulang ke benua
*seperti ikan pulang ke lubuk
*setinggi-tinggi bangau terbang,hinggap di belakang kerbau juga

Rasional
*ada akal
*akal budi
*jangan bercermin di air keruh
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh

Kepentingan ilmu
*diam ubi berisi
*ilmu itu pelita hidup
*jauhari juga yang mengenal manikam
*kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga

Kasih sayang
*bagai menjaga intan dicanai
*hilang di mata, di hati jangan
*menatang minyak yang penuh
*tatang di anak lidah

Keadilan
*duduk dengan cupak dan gantang
*seduit dibelah tujuh
*seperti menghela rambut dalam tepung
*umpama jari di tangan, ada bercincin ada tidak

Berdikari
*kalau pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh
*pandai menyelam air di dangkal
*timba air mandikan diri

Siri 2 (17.1.10)
Peribahasa Mengungkap Budaya Kerja Orang Melayu

a. Budaya kerja dan gigih dalam bekerja
*ringan tulang
*mandi keringat
*hempas tulang urat
*peluh darah
*gulung lengan baju

b. Ketekunan dan kerajinan orang Melayu dalam melakukan sesuatu pekerjaan

*sedikit lama-lama jadi bukit

c. Berjimat cermat untuk mencapai sesuatu kejayaan

*ikat perut
*cermat semasa banyak, jimat semasa sedikit

d. Sikap tidak suka membuang masa dan apabila berbuat kerja hendaklah jangan tertumpu kepada sesuatu perkara

*berkayuh sambil bertimba
*menyelam sambil minum air





Siri 1
Peribahasa Keadilan

Jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah

Maksud:
Hukuman haruslah dijatuhkan menurut besar kecil kesalahan yang dilakukan.

Ayat:
Keadilan perundangan menuntut hukuman yang setimpal dengan kesalahan, umpama kata peribahasa jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah.

Sumber: Kamus Istimewa Peribahasa Melayu

Peribahasa Ilmu
Biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju

Maksud:
Sesuatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu tentu tidak akan sampai kepada yang dimaksudkan.

Ayat:
Pembinaan sesebuah negara bangsa yang maju dan progresif menuntut warganya memiliki ilmu pengetahuan yang secukupnya, seperti kata pepatah, biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju.

Peribahasa Permuafakatan
Duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan

Maksud:
Buah fikiran yang diperoleh dalam sesuatu perundingan itu lebih baik daripada buah fikiran kita sendirian sahaja.

Ayat:
Kejayaan sesebuah organisasi banyak bergantung pada kesepakatan dalam membuat keputusan. Sumbangan idea yang digabungjalinkan pasti membuah pembaharuan, umpama kata pepatah, duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan.

Peribahasa Perantauan

Ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbanga bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari

Maksud:
Bagaimana sekalipun jauh dagang merantau, ke negeri yang besar-besar, melihat tempat yang indah-indah, kesudahannya pulang juga ia ke tanah airnya sendiri.

Ayat:
Golongan perantau yang mencari rezeki di negara lain, sekalipun berasa selesa di tempat orang, namun jauh di sudut hatinya, mereka pasti teringin pulang ke tanah airnya sendiri,ibarat peribahasa ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbang bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari.

Siri 2 (17.1.10)
Bidalan dan Pepatah

Bidalan dan pepatah ialah peribahasa yang terdiri ungkapan-ungkapan yang ringkas lagi bijaksana yang mempunyai makna selapis. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, kedua-dua jenis peribahasa itu dipakai juga untuk menyatakan makna dua lapis.

Pendeta Za'ba memberikakankita beberapa andaian yang kuat tentang cara bidalan dan pepatah itu kekal dan menjadi budaya bangsa kita. Menurut beliau:

a) Mula-mulanya sebutan itu keluar dari mulut seseorang yang bijak dan pantas fikirannya iaitu dengan perkataan yang ringkas dan membetuli sepenuh-penuh maksudnya serta mengandung di dalamnya sesuatu kebenaran yang telah dirasanya sendiri atau telah diperhatikannya berlakupada diri orang lain.

b) Kemudian apabila berkenaan orang ramai mendengarnya maka dipakailah pula oleh mereka itu hingga berulang-ulang dan berhubung-hubung dari seorang ke seorang.

c) Dengan demikian masyhurlah perkataan itu dan akhirnya lalu melekat dalam bahasa itu hingga bila-bila, menjadi suatu kekayaan dan perhiasan kepada bahasa itu.

d) Maka pada ketika itu dinamakanlah akan dia peribahasa iaitu bidalan, pepatah dan perumpamaan.

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makna selapis adalah seperti yang berikut:

i. biar lambat asal selamat
ii. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
iii.sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
iv. ingat sementara belum kena, jimat sementara belum habis
v.sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.
vi. malu berkayuh perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan
vii.hati hendak semua jadi

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makan dua lapis, ungkapannya atau patah-patah perkataan yang disusun bukan sekadar satu ayat atau ayat-ayat yang lengkap, tetapi, kadang-kadang, merupakan serangkap pantun dua kerat juga.
Contoh:

i. Bergalah hilir tertawa buaya;
Bersuluh di bulan terang tertawa harimau

ii.Lain biduk lain digalang;
Lan bengkak lain menanah

iii.Pandai mencuri merasa mendapat;Tak pandai mencuri merasa terikat.

iv. Ikut hukum menyiat daging;Sakit di awak sakitlah di orang.

v. Bawa resmi padi; Makin berisi makin tunduk.

vi. Jangan bawa resmi jagung; Makin berisi makin jegang.

vii. Ditangkap buaya nampak riaknya; Ditangkap malas tak bertanda.

Sastera


Siri 1: Gaya Bahasa Kiasan (30.1.10)

a) Metafora
Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan. Lazimnya metafora terdiri daripada dua perkataan yang ringkas, padat dan tersusun. Satu daripada dua perkataan metafora bersifat konkrit dan menjadi objek untuk difikirkan, dan satu lagi perkataan bersifat abstrak.

Contoh:
kaki hari
tiang kemerdekaan