Punca-punca Murid
Tidak Melibatkan Diri dalam Kokurikulum
Aktiviti
kokurikulum menjadi salah satu agenda yang
sangat penting dilaksanakan di semua sekolah di seluruh negara.
Memang tidak dapat disangkalkan lagi
bahawa aktiviti kokurikulum dapat membentuk sahsiah murid secara menyeluruh.
Namun begitu, aktiviti kokurikulum mendapat sambutan dingin dalam kalangan
murid-murid dan ibu bapa. Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan murid-murid
tidak melibatkan diri dalam aktiviti ini.
Antara punca isu
ini ialah ibu bapa kurang memberi
galakan kepada anak-anak mereka untuk melibatkan diri secara aktif dalam
aktiviti kokurikulum di sekolah. Hal ini demikian kerana, ibu bapa terlalu
memfokuskan pencapaian anak mereka dalam bidang akademik semata-mata. Sebagai
contoh, ibu bapa terlalu keberatan untuk membelikan anak-anak mereka peralatan
sukan seperti kayu hoki, raket badminton dan seumpamanya kerana dianggap sebagai pembaziran. Tegasnya, bagi
melahirkan insan yang cemerlang, pencapaian dari segi akademik dan kokurikulum
perlulah seimbang.
Selain itu, jadual harian yang padat seperti menghadiri kelas tuisyen
menjadi satu punca kegiatan kokurikulum kurang mendapat sambutan dalam kalangan
murid. Sebagai contoh, murid-murid juga perlu menghadiri kelas tambahan dan
kumpulan belajar di sekolah. Hal ini menyebabkan murid-murid tiada masa untuk
melakukan kegiatan kokurikulum. Tegasnya, murid-murid mesti bijak menguruskan
masa supaya dapat menjalankan aktiviti kokurikulum.
Di samping itu, pelajar juga lebih menumpukan
perhatian terhadap pencapaian akademik semata-mata. Hal ini demikian kerana,
pelajar berpendapat bahawa aktiviti kokurikulum hanya sia-sia walaupun aktiviti ini sebenarnya amat
penting. Sebagai contoh, pelajar lebih suka duduk di rumah dan menelaah buku
pelajaran daripada menyertai aktiviti sekolah. Maka, pelajar haruslah mengubah
fikiran mereka kerana pelajaran dan kokurikulum adalah sama penting dan boleh
menentukan masa depan mereka.
Bukan itu sahaja, murid-murid menganggap
kokurikulum hanya membuang masa. Hal ini demikian kerana, aktiviti yang
diadakan amat membosankan dan tidak menarik. Sebagai contoh, guru yang terlibat
tidak memiliki kepakaran atau kemahiran dalam bidang tertentu. Maka, bagi mengatasi kekangan ini, pihak
sekolah perlulah melantik jurulatih yang berwibawa dalam pelbagai bidang
kokurikulum.
Akhir sekali, pihak sekolah tidak
menyediakan prasarana yang cukup untuk menjalankan pelbagai aktiviti sukan. Hal
ini demikian kerana, pihak sekolah menghadapi masalah kewangan untuk membina
gelanggang badminton, tenis dan
sebagainya. Oleh sebab murid yang
menyertai sukan itu terlalu ramai
maka kemudahan seperti kayu hoki, raket
badminton dan sebagainya tidak dapat menampung bilangan pelajar. Tegasnya, sekiranya isu ini tidak
dapat dibendung, sekolah gagal melahirkan seorang murid yang berbakat dan
berkebolehan dalam bidang sukan.
Sebagai intiha, sebelum nasi menjadi bubur,
semua pihak perlulah berganding bahu bagi mengatasi isu ini daripada terus
membarah dalam kalangan murid-murid. Seterusnya, murid-murid haruslah mengubah
persepsi negatif mereka terhadap aktiviti kokurikulum agar aktiviti ini tidak
terus dipandang enteng.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteY
Deleteassalamualaikum..mohon "copy" petikan daripada blog tuan untuk tujuan pengajaran..terima kasih
ReplyDeleteKarangan ini sangat gramatis dan menarik,namun karangan ini kurang tepat kepada tajuk yang ingin disamapaikan . Saya hanya comment tetapi janganlah terasa hati. Sekian terima kasaih
ReplyDelete😊
DeleteCikgu sekarang saya boleh ambil peleriksaan markah 100% cikgu. Terima kasih cikgu. Saya teruskan usaha cikgu♥
ReplyDelete