GURINDAM JIWA

Wednesday, November 11, 2009

Cerpen-Perjuangan Yang Belum Selesai

CERPEN




PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI
Oleh Abdul Razak Bin Husin

2 JANUARI 2028
Kongres Kembalikan Bahasaku diadakan hari ini. Dewan Besar berciri Minangkabau menjadi saksi bisu pada satu perjuangan yang masih belum selesai.
Di dewan ini menyaksikan pertemuan tokoh-tokoh besar bahasa. Pertemuan yang pasti recok, hebat dan mengundang polemik bakal dilangsungkan di dewan gah ini. Dr. Muhammad Irwan Shah turut dijemput bagi membentangkan kertas kerja utama. Umurnya yang sudah lewat dan kulitnya mulai meringsing berbeza daripada penampilannya 30 tahun yang lalu.
Kehadiran pagi ini disambut oleh beberapa orang penyambut tetamu yang kelihatan tumandang lengkap berbaju Melayu rona biru dan bertanjak mempersilakannya masuk ke dalam dewan. Salaman pertemuan daripada tetamu yang terlebih dahulu tiba disambut dengan senyuman tidak pernah lekang dibibir. Dia yang berbaju Melayu Johor rona merah hati baru sahaja melabuhkan punggung berdekatan dengan pentas utama. Seorang gadis Melayu yang berbaju kurung berbunga besar jingga itu menyerahkan sekeping kartu yang berlatarbelakangkan potret Zainal Abidin Bin Ahmad. Terukir senyuman manis menyapa dibibirnya. Irwan teringat anak gadisnya, Siti Munirah. bakal penyambung perjuangannya tidak dapat hadir. Kedua-dua belah tangannya terus membuka kartu yang diterimanya. Tentatif program yang tertera pada halaman pertama ditelitinya.
Dia membuka beg kulit hitam yang selalu dibawa. Keadaan dalam dewan sudah mula dipenuhi tetamu. Setengah jam lagi majlis akan bermula. Dia memperkemaskan duduknya. Dia mengeluarkan akhbar Utusan Nasional. Akhbar yang kian nazak ini tidak lagi mampu menjadi wadah pemikiran dan penyatuan bangsanya. Mungkin dua tiga tahun lagi, akhbar itu pun akan tinggal sejarah. Khalayak pembaca akhbar itu. terus merosot. Malang lagi kalau akhbar itu bakal menggunakan bahasa Inggeris pula.
Dia menyelak-nyelak dari satu halaman ke satu halaman. Tiada satu berita yang menangkap minatnya. Tiada langsung berita tentang kongres yang dihadirinya.
Akhbar nipis itu dimasukkan semula. Dia mengeluarkan kertas kerja berhalaman 15 muka surat itu. Diselak-selak bagi meneliti esensinya. Kotak fikirannya seoloh-olah dipaksa-paksa mengimbau peristiwa yang berlaku di rumah kenalannya, Dato Mazlan, bekas ahli Parlimen di Bandar Tun Razak. Dia dijemput menghadiri kenduri potong jambul cucu keempatnya. Kehadirannya yang sepatutnya bersama-sama anak tunggalnya, Siti Munirah tidak kesampaian. Kesibukan menyiapkan tesis ijazah kedoktoran dalam bidang Sosiolinguistik memaksanya menolak pelawaan ayahnya.
“Maaf, Wan, cucu aku kurang fasih bahasa kita,” ucap rakan lama yang dikenalinya semasa menuntut di universiti dahulu. Farhana yang berumur sekitar 10 tahun ini tidak memberi jawapan apabila dia mengajukan pertanyaan. Dia menggeleng-gelengkan kepala. Dia memandang datuknya dengan durja yang terpinga-pinga. Riak durja Mazlan berubah seketika. Irwan tidak terkejut. Malah dia mengangguk-ngangguk kepala tanda faham. Sama sekali dia tidak meletakkan kesalahan di pundak temannya
“Nak buat macam mana, Wan, ibu bapanya hanya mahu mengajar anak mereka berbahasa Inggeris. Bahasa kita tidak mempunyai nilai komersial lagi.” Terungkap rasa kecewa rakannya ketika memberi penjelasan. Irwan hanya tersenyum sumbing. Tidak sedikit pun rasa bersalah mengecap anak rakannya ini umpama Si Tanggang. Angkuh, terlalu mudah berlagak bongkak hingga melupakan asal keturunan malah berusaha memisahkan diri dari akar umbi bangsanya.
Dalam perjalanan pulang ke rumahnya, fikirannya sarat dengan seribu persoalan yang perlu diungkai segera. Kisah anak kecil yang tidak fasih bahasa itu bergayut kukuh di minda, lantas tercetuslah kertas kerja yang bakal dibentang..
Pendapat yang dipertahankannya lebih dua dekad itu tidak langsung diendahkan. Malah, dia diherdik golongan yang menolak kemajuan. Dia diselar taasub dalam perjuangannya. Sikap mulusnya disalah erti. Dia dituduh agak parokial untuk menerima perubahan. Pendapatnya disanggah sesetengah pihak yang berkepentingan. Kata-kata menteri yang mengatakan pendidikan dalam aliran Inggeris tidak akan menjejaskan identiti, patriotik dan kebudayaan sesuatu bangsa benar-benar merobek jiwanya yang kian parah dan bernanah.
Sebenarnya, mereka sengaja tidak mahu mengiktirafkan bahasa itu jiwa bangsa. Bahasa mempengaruhi keperibadiaan, nilai dan cara hidup seseorang,” ujarnya tegas ketika diwawansabda sebuah akhbar tabloid berhaluan kiri, 25 tahun yang lalu. Lebih memedihkan lagi jiwa bila bahasanya beransur-ansur kehilangan fungsi. Mulai tahun depan, dasar ini telah membenarkan penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Perakaunan, Perdagangan dan Ekonomi. Kedudukan dan darjatnya terus merosot. Dia telah menduga perkara ini pasti berlaku. Bahasanya menjadi bahasa basahan, bahasa pasar dan bahasa komunikasi tahap rendah. Muliakah bahasanya? Pertanyaan yang pernah dilontarkan kepada kenalannya, Dato Mazlan Mansur yang diharap dapat disandarkan sedikit harapan rupa-rupa hanya mampu membatu dan membisu di Parlimen. Dia hilang suara.Hilang segala-galanya. Maruah bahasa terus tergadai juga.
“Kalau di Parlimen, bahasa kebangsaan tidak diletakkan pada persada yang betul , apa lagi golongan bawahan yang dibatasi oleh sentimen kaum yang kuat.” Pendapat itu sengaja dilepaskan kepada Dato Mazlan untuk difikirkan. Kek lapis Sarawak yang dipesan oleh Dato Mazlan ketika bersembang petang itu tidak sempat dijamah olehnya.
Dato Mazlan masak benar dengan kelantangan rakannya ini ketika bersuara. Suasana petang Jumaat di sebuah Restoran Ikhwan di Bangsar ini agak panas dek kata-kata Irwan. Dia sedar dia tidak mampu lagi berbuat apa-apa lagi. Suaranya kian tipis dan langsung hilang.
“Banyak bahasa di dunia ini tenggelam kerana pendukungnya. Kita sebenarnya menentukan tinggi rendah martabat atau panjang pendek hayat sesuatu bahasa.” Begitu sinis kata-kata Irwan. Langsung tidak membenarkan rakannya mencelah.
Dato Mazlan bungkam. Dia merogoh saku seluarnya untuk mengambil sapu tangan untuk mengelap renik-renik peluh yang mula gerimis
“Kalau 79 tahun merdeka kita tidak mampu memberi kemuliaan kepada bahasa kebangsaan, berapa ratus tahun lagi diperlukan untuk melakukannya?”
Dato Mazlan tersandar lemah di kerusi. Sepotong kek yang baru sahaja melalui kerongkongnya terasa seperti tidak lalu untuk ditelan. Dia memerhatikan Irwan berlalu ketika rembang senja baru sahaja hendak melabuhkan tirainya. Dia berharap perjumpaan ini bukan terakhir bagi mereka. Dan pertemuan petang ini diakhiri oleh Irwan dengan persoalan yang cukup memanaskan telinga.
Dato Mazlan mengakuinya. Sudah hampir dua puluh lima tahun Bahasa Inggeris dianggap kunci ajaib yang kononnya mampu meningkatkan pencapaian anak bumi tercinta. Dasar ini hampir melenyapkan dan menguburkan bahasa ini di persada tanah airnya. Dato Mazlan akur akan ketentuan itu. Garis-garis kekesalan sudah tidak berguna lagi.
Sehinggalah pagi tadi, dia menerima SMS daripada Irwan. Dia telah dijemput hadir bagi mendengar pembentangan kertas kerja oleh rakan baiknya itu.
Dia tiba apabila Irwan sedang bersemangat membentangkan kertas kerjanya. Dia duduk di celah-celah tetamu yang hadir. Berbunga rasa bangga di hatinya. Dr Irwan mendapat tepukan gemuruh daripada tetamu yang hadir.
Dalam pembentangan hampir memakan masa dua jam itu, dia kagum dengan kelantangan Irwan memberi ingatan .
“Para pemimpin negara perlu bertaubat dengan menyanjung tinggi bahasanya. ketika warganya gah kononnya mahu menjadi warga global sehinggakan sanggup menggadaikan bahasa Melayu, rakyat negara lain sebaliknya mengukuhkan bahasa ibunda sendiri. Bahasa Melayu perlu menjadi perisai terbaik dalam berhadapan dengan cengkaman hegemoni budaya yang sebenarnya terselindung di sebalik topeng globalasisi.” Semua tetamu berdiri memberikan tepukan gemuruh. Seluruh dewan gegak gempita bunyi tepukan.
“Dasar ini sudah sampai peringkat pemusnahan kebangsaan pula.”. tegas Irwan penuh bersemangat.
Semua bangun kembali memberikan sokongan. Dato Mazlan turut berdiri memberikan tepukan. Tepukan gemuruh dari setiap sudut ruang dewan didengarinya. Rakannya terus bersemangat. Dia seolah-olah tidak mahu berhenti berbicara. Bertalu-talu ucapan tahniah terus disambut oleh rakan-rakan yang sama-sama berjuang sejak dahulu lagi.
“Peribahasa lulus jarum luluslah kelindan sudah berlaku di semua universti. Peranan bahasanya itu sebagai bahasa ilmu dan bahasa moden akan terhenti . Bahasanya terus terperosok menjadi bahasa pasar. Bahasa nya terus jatuh ke nombor tiga di bawah bahasa Inggeris dan Mandarin. Namun ini bukan masa yang tepat untuk menuding jari kepada pihak tertentu dan sepatutnya dijadikan masalah nasional dan perlu ditangani segera.” Dr. Irwan terus bersemangat menegakkan pendiriannya yang dipasak kukuh pada tiang kewarasan fikiran.
Soalan daripada wartawan Utusan Nasional itu disambut dengan jawapan padat. Sempat dia menjeling Dato Mazlan yang turut menghadiri sidang media itu. Hanya senyuman dilemparkan kepada rakan baiknya itu.
“Orang Melayu sekarang sudah mahu buang bahasanya”. ujar Irwan pada sesi terakhir sidang media itu. Dato Mazlan tertampar dengan kata-kata yang cukup sinis itu. Peristiwa itu terhadap bahasanya benar-benar berlaku dalam lingkungan keluarganya. Cucu-cucunya tidak fasih bahasa ibundanya. Malah dia tidak pernah mendengar Farhana cucu sulungnya mengucapkan sepatah bahasanya di rumah. Rasa bersalah mula membalut diri. Lantas, Dato Mazlan meninggalkan majlis dengan rasa kesal yang tidak berkesudahan.
Balik sahaja dari Kongres itu, Irwan terbaring rimpuh di sofa empuk di hadapan televisyen LCDnya. Kepalanya jangar akibat cuaca panas di luar tadi. Rumah banglo dua tingkat ini terasa amat sunyi.
Siti Munirah masih belum nampak bayangnya. Niatnya untuk menonton rancangan di televisyen juga terbantut apabila banyak rancangan dalam bahasa Inggeris telah mengambil tempat hampir semua stesen televisyen. Dia rasa mual. Tekaknya rasa loya.
Kelayau matanya memandang ke segenap ruang tamu rumahnya. Irwan melemparkan pandangan terhadap foto berbingkai emas yang terpampang foto anak gadisnya. Gambar yang dirakamkan ketika anaknya menerima Ijazah Sarjana Muda dalam Bidang Pengajaran Bahasa Melayu hampir 6 tahun yang lalu. Hari ini Siti Munirah ada pertemuan terakhir dengan penyelia tesisnya di Universiti Malaya. Tidak lama lagi, anaknya bakal mengikut jejak langkahnya. Gelaran doktor falsafah dalam bidang Sosiolinguitik akan digapainya tidak lama lagi.
Apa yang pasti perjuangannya tidak akan mati. Itu tekad yang pernah dilafazkan oleh Siti Munirah. Malam ini, Irwan berjumpa Za’ba yang walang dalam mimpinya.


Glosari:
1. recok : gempar
2.polemik : perbahasan
3.ringsing : berkerut-kerut
4.diwawansabda : wawancara
5.taasub : kuat pegangan atau keyakinan yg keterlaluan terhadap
sesuatu atau seseorang, fanatic
6. mulus : jujur
7.esensi : inti, hal yang pokok
8. durja : wajah
9. hegemoni : dominasi
10. rimpuh : letih
11. jangar : pening
12. kelayau : memandang dari satu tempat ke satu tempat, mengalih-
alihkan pandangan
13.walang : dukacita

14.parokial : berfikiran sempit

15.merogoh : menyelukkan tangan

16. tumandang : segak

17. kartu : kad

No comments:

Post a Comment

Istilah Bahasa Daerah di Negeri Sembilan

Glitter Graphics
Glitter Graphics

Glitter Animal Graphics


Siri 1 (14 Januari 2010)

1. locot( lo+ cot)
Maksud perkataan ini ialah' keadaan melecur yang disebabkan oleh benda-benda yang panas', besi panas atau sebagainya.

Contoh penggunaan:
a. Lidahnya locot kerana menghirup air kopi yang masih panas.
b.Jari tangannya locot kerana terpegang bara api.

2. menugheh(me + nu + gheh)
Maksud menugheh bermakna 'mengerti, faham atau tahu membuat sesuatu kerja'
Umpamanya seseorang yang ahli dalam bidang lukisan, tentu ia menugheh yakni mengerti atau faham tentang sesuatu yang hendak dilukisnya.

Lazimnya, penggunaan kata 'menugheh'didahului dengan kata 'tidak'.
Contohnya:

a. Anak muda kampung zaman sekarang ramai yang tidak menugheh membuat kerja-kerja kampung seperti bersawah padi dan sebagainya.

b. Pelajar itu masih tidak menugheh lagi membuat surat kiriman walaupun telah diajar beberapa kali.

3. perun/peghun (pe + ghun)
Perkataan perun hampir sama maknanya dengan penggur iaitu perbuatan 'membakar'
Kerja memerun lebih berat dan sukar. Umpamanya,memerun atau membakar kayu-kayu getah yang telah ditebang untuk projek menanam semula.

a. Setelah selesai melakukan kerja memerun, mereka pun menggali lubang untuk menanam benih getah.

b. Sisa-sisa kayu yang baru diperun itu masih terasa panasnya.

4. senereh/senegheh (se + ne + gheh)
Perkataan senereh membawa dua pengertian.
Makna pertama ialah 'senonoh'. Contoh:

a. Berpakaian dalam sesuatu majlis yang rasmi haruslah senereh supaya manis dipandang orang.

Kedua, perhataan senereh bermaksud 'sempurna'.
Contoh:
b. Semua kerja yang dipertanggunjawabkan kepadanya telah dibuatnya dengan senereh.

Selalunya penggunaan kata senereh ini didahului juga dengan kata 'tidak'. Contohnya:

c. Corak permainan yang ditunjukan oleh pemain-pemain pasukan bola sepak itu tidak senereh sehingga menyebabkan kekalahan yang teruk.

d. Semua kerja itu tidak senereh belaka dan terpaksa dibuat semula.

6. temua (te + mu + a)
Perkataan temua yang dituturkan oleh masyarakat di Negeri Sembilan itu bermaksud 'sungai'.
Contoh:

a. Orang ramai dinasihati supaya jangan mandi-manda di temua itu kerana airnya sangat deras dan membahayakan.

7. kelenset (ke + len+ set)
Kata 'kelenset' ada kaitannya dengan kerja mengupas kulit atau menanggalkan sesuatu yang melekat. Contohnya seperti mengulit atau menyiat kulit lembu atau binatang yang lain yang telah disembelih.

Contoh:
a. Kulit kambing yang baru disembelih itu telah dikelenset hingga licin.

b. Tolong kelenset kulit kayu itu.

c. Poster yang ditampal di papan kenyataan itu telah terkelenset ditiup angin.


Pengajaran Bahasa Efektif


Kartun merupakan suatu bahan yang sangat popular dan digemari oleh segenap lapisan masyarakat. Kartun dianggap sebagai satu wahana yang menghiburkan dan boleh meredakan ketegangan emosi manusia.

Penggunaan Kartun dalam Pengajaran Karangan

Pengajaran karangan memerlukan pengeluaran idea dan daya kreatif dalam penulisan., Oleh itu, adalah wajar kartun dijadikan bahan yang dapat menrangsang minat pelajar untuk menulis karangan. Walau bagaimanapun, aktiviti pengajaran haruslah disusun dan dirancang oleh guru dengan rapi. Kaedah perbincangan dan kaedah multitask merupakan kaedah yang terbaik jika bahan kartun digunakan sebagai bahan rangsangan dalam pengajaran karangan.

Kriteria Pemilihan Bahan Kartun untuk Pengajaran Karangan

1. Bahan kartun yang mempunyai hubungan pengalaman dan lingkungan hidup dengan kumpula pelajar sasaran. Kartun yang berkaitan dengan pengalaman sedia ada mereka, membolehkan pelajar menulis karangan berdasarkan hubungan antara pengalaman sedia ada dengan bahan kartun yang digunakan.

2. Bahan kartun mesti sesuai dengan pelajar, boleh menarik minat mereka serta berdasarkan kebolehan bahasa dan kecerdasan otak pelajar. Mengetahui tahap pencapaian pelajar terlebih dahulu sebelum membuat pemilihan bahan kartun adalah lebih baik. Kartun-kartun yang sesuai dengan pelajar dapat menarik minat mereka seterusnya mencetuskan suasana pemelajaran yang menarik dan berkesan.

3, Pilihlah kartun yang menggunakan dialog yang sesuai Penggunaan perkataan, rangkai kata, dan ayat yang sesuai dengan umur mereka sangat diperlukan. Pemiihan dialog yang baik dan tidak bercelaru akan mempengaruhi karangan pelajar, kerana kecenderungan pelajar mengambil sebahagian dialog tersebut sebagai bahan penulisan karangan mereka.

4. Kartun yang akan dipilih seharusnya sesuai dengan sukatan pelajaran dan objektif mengarang pada peringkat tertentu. Kartun yang tidak sesuai dengan sukatan pelajaran akan menyebabkan pelajar agak sukar untuk mengaitkan karangan mereka dengan pelajaran lain.

5.Sebaik-baiknya pilih kartun yang menampakkan tajuk karangan yang jelas dan tersurat.




Siri 1:
Awalan memper-
Awalan memper- ialah awalan pembentukan kata kerja Maksudnya, mana-mana kata dasar bahasa Melayu daripada golongan kata utama , apabila bergabung dengan awalan ini akan menghasilkan kata kerja.

Tiga golongan perkataan yang boleh dicantumkan dengan imbuhan ini, contohnya seperti berikut:
a) Kata nama
alat - memperalat
(membawa maksud "menjadi seperti alat" yakni mempermain-mainkan seseorang)
budak - memperbudak
(membawa maksud"menjadikan seperti budak" dalam erti kata bertindak terhadap seseorang itu seolah-olah dia itu budak)
isteri - memperisteri
(membawa maksud "menjadikan(mengambil sebagai) isteri)
hamba - memperhamba
(membawa maksud menjadikan (seseorang) sebagai hamba)
Contoh ayat:
(1)Dia memperalat orang tua itu untuk mencapai
cita-citanya.
(2) Ibu tiri memperhamba anak tirinya.
(3) Datuk Ahmad memperisteri Mulsalmah.


b) kata adjektif
besar - memperbesar
cepat - mempercepat

c) kata sendi nama
oleh - memperoleh

Walau bagaimanapun, perkataan "hamba" boleh menerima apitan memper-...-kan. Memperhambakan pula membawa erti menjadikan diri sendiri sebagai hamba, seperti dalam ayat:

d) Dia memperhambakan dirinya kepada Tuhan.

Perkataan "isteri" juga boleh menerima apitan memper-...-kan, menjadi memperisterikan yang sama sekali berbeza maksudnya daripada bentuk memperisteri.

e) Hussin memperisterikan Hassan.
(Maksudnya Hussin mengahwinkan Hassan (dengan seseorang gadis); bukan bermakna Hussin mengahwini Hassan






Glitter Graphics

Nilai-nilai Murni Dalam Peribahasa Melayu
* baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalan
g
*buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
*hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga
*kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau

Daya usaha/kerajinan/kesungguhan
*bagai lebah menghimpun madu
*cepat kaki, cepat tangan
*genggam bara api biar sampai menjadi arang
*kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya

Semangat bermasyarakat/kekeluargaan/perhubungan
*air dicencang tidak akan putus
*biduk berlalu kiambang bertaut
*ibarat telur sesangkak, pecah sebiji,pecah semua
*seperti isi dengan kuku

Berhati-hati/teliti/berjimat cermat
*berjalan pelihara kaki, bercakap pelihara lidah
*biar lambat asalkan selamat
*daripada segenggam jadi segantang
*sediakan payung sebelum hujan

Keberanian
* berani kerana benar, takut kerana salah
*membujur lalu melintang patah
*pantang berundur sebelum berjuang
*pantang mati sebelum ajal

Kepatuhan/kesetiaan
*air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut
*biar mati anak, jangan mati adat
*di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
*hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri

Semangat patriotisme/cinta akan negara
*seperti belut pulang ke lumpur
*seperti gagak pulang ke benua
*seperti ikan pulang ke lubuk
*setinggi-tinggi bangau terbang,hinggap di belakang kerbau juga

Rasional
*ada akal
*akal budi
*jangan bercermin di air keruh
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh

Kepentingan ilmu
*diam ubi berisi
*ilmu itu pelita hidup
*jauhari juga yang mengenal manikam
*kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga

Kasih sayang
*bagai menjaga intan dicanai
*hilang di mata, di hati jangan
*menatang minyak yang penuh
*tatang di anak lidah

Keadilan
*duduk dengan cupak dan gantang
*seduit dibelah tujuh
*seperti menghela rambut dalam tepung
*umpama jari di tangan, ada bercincin ada tidak

Berdikari
*kalau pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh
*pandai menyelam air di dangkal
*timba air mandikan diri

Siri 2 (17.1.10)
Peribahasa Mengungkap Budaya Kerja Orang Melayu

a. Budaya kerja dan gigih dalam bekerja
*ringan tulang
*mandi keringat
*hempas tulang urat
*peluh darah
*gulung lengan baju

b. Ketekunan dan kerajinan orang Melayu dalam melakukan sesuatu pekerjaan

*sedikit lama-lama jadi bukit

c. Berjimat cermat untuk mencapai sesuatu kejayaan

*ikat perut
*cermat semasa banyak, jimat semasa sedikit

d. Sikap tidak suka membuang masa dan apabila berbuat kerja hendaklah jangan tertumpu kepada sesuatu perkara

*berkayuh sambil bertimba
*menyelam sambil minum air





Siri 1
Peribahasa Keadilan

Jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah

Maksud:
Hukuman haruslah dijatuhkan menurut besar kecil kesalahan yang dilakukan.

Ayat:
Keadilan perundangan menuntut hukuman yang setimpal dengan kesalahan, umpama kata peribahasa jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah.

Sumber: Kamus Istimewa Peribahasa Melayu

Peribahasa Ilmu
Biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju

Maksud:
Sesuatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu tentu tidak akan sampai kepada yang dimaksudkan.

Ayat:
Pembinaan sesebuah negara bangsa yang maju dan progresif menuntut warganya memiliki ilmu pengetahuan yang secukupnya, seperti kata pepatah, biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju.

Peribahasa Permuafakatan
Duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan

Maksud:
Buah fikiran yang diperoleh dalam sesuatu perundingan itu lebih baik daripada buah fikiran kita sendirian sahaja.

Ayat:
Kejayaan sesebuah organisasi banyak bergantung pada kesepakatan dalam membuat keputusan. Sumbangan idea yang digabungjalinkan pasti membuah pembaharuan, umpama kata pepatah, duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan.

Peribahasa Perantauan

Ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbanga bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari

Maksud:
Bagaimana sekalipun jauh dagang merantau, ke negeri yang besar-besar, melihat tempat yang indah-indah, kesudahannya pulang juga ia ke tanah airnya sendiri.

Ayat:
Golongan perantau yang mencari rezeki di negara lain, sekalipun berasa selesa di tempat orang, namun jauh di sudut hatinya, mereka pasti teringin pulang ke tanah airnya sendiri,ibarat peribahasa ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbang bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari.

Siri 2 (17.1.10)
Bidalan dan Pepatah

Bidalan dan pepatah ialah peribahasa yang terdiri ungkapan-ungkapan yang ringkas lagi bijaksana yang mempunyai makna selapis. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, kedua-dua jenis peribahasa itu dipakai juga untuk menyatakan makna dua lapis.

Pendeta Za'ba memberikakankita beberapa andaian yang kuat tentang cara bidalan dan pepatah itu kekal dan menjadi budaya bangsa kita. Menurut beliau:

a) Mula-mulanya sebutan itu keluar dari mulut seseorang yang bijak dan pantas fikirannya iaitu dengan perkataan yang ringkas dan membetuli sepenuh-penuh maksudnya serta mengandung di dalamnya sesuatu kebenaran yang telah dirasanya sendiri atau telah diperhatikannya berlakupada diri orang lain.

b) Kemudian apabila berkenaan orang ramai mendengarnya maka dipakailah pula oleh mereka itu hingga berulang-ulang dan berhubung-hubung dari seorang ke seorang.

c) Dengan demikian masyhurlah perkataan itu dan akhirnya lalu melekat dalam bahasa itu hingga bila-bila, menjadi suatu kekayaan dan perhiasan kepada bahasa itu.

d) Maka pada ketika itu dinamakanlah akan dia peribahasa iaitu bidalan, pepatah dan perumpamaan.

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makna selapis adalah seperti yang berikut:

i. biar lambat asal selamat
ii. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
iii.sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
iv. ingat sementara belum kena, jimat sementara belum habis
v.sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.
vi. malu berkayuh perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan
vii.hati hendak semua jadi

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makan dua lapis, ungkapannya atau patah-patah perkataan yang disusun bukan sekadar satu ayat atau ayat-ayat yang lengkap, tetapi, kadang-kadang, merupakan serangkap pantun dua kerat juga.
Contoh:

i. Bergalah hilir tertawa buaya;
Bersuluh di bulan terang tertawa harimau

ii.Lain biduk lain digalang;
Lan bengkak lain menanah

iii.Pandai mencuri merasa mendapat;Tak pandai mencuri merasa terikat.

iv. Ikut hukum menyiat daging;Sakit di awak sakitlah di orang.

v. Bawa resmi padi; Makin berisi makin tunduk.

vi. Jangan bawa resmi jagung; Makin berisi makin jegang.

vii. Ditangkap buaya nampak riaknya; Ditangkap malas tak bertanda.

Sastera


Siri 1: Gaya Bahasa Kiasan (30.1.10)

a) Metafora
Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan. Lazimnya metafora terdiri daripada dua perkataan yang ringkas, padat dan tersusun. Satu daripada dua perkataan metafora bersifat konkrit dan menjadi objek untuk difikirkan, dan satu lagi perkataan bersifat abstrak.

Contoh:
kaki hari
tiang kemerdekaan