GURINDAM JIWA

Monday, July 25, 2011

Banda Aceh- Bukan Sekadar Catatan 2





TSUNAMI PENUH HIKMAH

23 Julai 2011-Sabtu

Selepas bersarapan sementara menunggu rakan-rakan di lobi hotel, saya sempat membeli senaskhah surat khabar ‘Serambi Indonesia’ berharga Rp 3 000. Dalam catatan yang lepas,saya ada menyatakan pelancong asing di dalam penerbangan AK 305 yang lalu, rupa-rupa hari ini di Banda Aceh akan berlangsungnya acara Festival Kesenian Rakyat Sedunia atau International Foklore Festival yang bermula pada 23 Julai 2011 hingga 26 Julai di Taman Ratu Safiatudin (Tarasa) Lampriek, Banda Aceh. Festival ini akan melibatkan delegasi dari 12 negara termasuk Malaysia akan tampil membawakan pelbagai tarian tradisional negara masing-masing. Acara perasmiannya bakal berlangsung pada pukul 8.00 malam ini oleh Gabenor Aceh Irwandi Yusuf. Acara ini dilangsungkan sempena Tahun Melawat Aceh 2011 yang bertemakan ‘Aceh Kota Wisata Islami’.

Pantai Lhoknga yang juga menjadi permulaan serangan tsunami

Destinasi lawatan di teruskan dengan menyusur sepanjang pantai di Aceh. Di sepanjang lawatan kami diberitahu oleh pemandu pelancong Bapak Ampon beberapa buah kuburan besar untuk mangsa-mangsa tsunami. Perjalanan ke pantai Lhoknga memakan masa hampir setengah jam dari Banda Aceh. Setibanya di suatu lokasi di pantai Lhoknga, di kaki bukit tersebut pernah tersergam indah sebuah hotel yang hancur musnah akibat tsunami. Hotel yang terletak hanya kira-kira 1 kilometer dari pantai itu hanya tinggal sisa tapaknya sahaja. Keindahan pantai Lhoknga ternyata begitu menggamit naluri saya untuk menyusuri pantainya. Pasirnya putih bersih dan sesekali ombak pantainya menyapa mesra kaki. Berhenti seketika di sebuah pondok kecil sambil menikmati keindahan yang cukup mendamaikan. Beberapa orang anak tempatan sedang begitu leka bermandi-mandian di pantainya sesekali menarik pandangan. Sukarnya saya untuk menggambarkan saat-saat pantai ini pernah dihambat tsunami 7 tahun yang lalu sehingga meranapkan sebuah hotel yang satu masa dahulu menjadi tumpuan pelancong asing.

Sebuah hotel megah pernah berdiri tersergam di sini,namun tinggal sisa binaan sahaja

Sisa sebuah rumah yang dibawa gelombang tsunami ke tepi pantai

Langkah terus diatur bagi meneruskan lawatan seterusnya. Kami singgah pula di pantai Lampuuk sambil menikmati air kelapa muda murni. Sekiranya ingin tambahan manisan, kita boleh memintanya kepada penjual. Kami juga dibekalkan hirisan limau nipis untuk penambah perasa. Jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru kerana keenakan dengan menambah sedikit perasa juga mampu menambahkan nafsu kita untuk terus menikmatinya hingga titisan yang terakhir. Menyaksikan deretan pondok kecil beratapkan rumbia sesuatu yang tidak dapat kita saksikan di Malaysia. Kedudukan yang rapat-rapat antara satu pondok ke pondok yang lain mampu memberikan teduhan tahap maksimum kepada semua pengunjung.

Pantai Lampuuk

Berehat di bawah deretan pondok di tepi Pantai Lampuuk

Hidangan istimewa air kelapa

Lawatan diteruskan ke Rumah Cut Nyak Dihen( rumah tradisonal Aceh) peninggalan seorang bangsawan Aceh yang terkenal kerana penentangannya terhadap Belanda. Aceh merupakan daerah yang tidak pernah dijajah oleh Belanda. Melihat ciri-ciri rumah ini ternyata ada persamaan dengan rumah peninggalan seniwan tersohor negara iaitu Tun P. Ramlee yang juga berdarah Aceh. Di dalam rumah yang bercirikan mewah ini, terdapat sebuah perigi yang tidak pernah kering airnya. Perigi yang gagal diracun Belanda itu masih boleh digunakan sehingga kehari ini.

Bergambar di sebuah bilik persandingan

Tidak lengkap lawatan sekiranya tidak membawa ole-ole dari Banda Aceh. Singgah sebentar di sebuah kedai menjual makanan di Jln Cut Nyak Dihen, Lampisang Aceh Besar. Ternyata ada persamaan dengan kuih-kuih tradisional di Malaysia seperti bahulu, kuih karas, dodol, kuih sepit dan sebagainya.

Wajah Aceh Pasca-Tsunami

Perjalanan kami diteruskan dengan membuat tinjauan wajib di sebuah kedai Lhong Raya Souvener yang menjual pelbagai cendermata seperti pakaian, aneka beg, rantai kunci dan sebagainya. Sebuah rantai kunci unik, beg duit dan sebuah beg sandang dari Aceh menjadi sasaran mata saya.

Sebuah kedai yang menjual pelbagai cenderamata Aceh

Oleh sebab perut masing-masing sudah mula berkeroncong, kami singgah di sebuah kedai seafood yang terletak berhampiran dengan pantai. Kedai makan yang baru sahaja dibangunkan lebih 2 tahun yang lalu ini begitu luas dan amat selesa. Semilir yang kencang begitu menyegarkan diri yang keletihan. Ikan kerapu masak 3 rasa, udang goreng tepung, cumi-cumi masak lada dan sup sayur. Tidak ketinggalan air buah-buahan seperti alpucat dan strawberry sudah pasti menjadi pilihan utama.

Destinasi yang seterusnya, seperti yang sudah dijanjikan tidak lengkap lawatan jika tidak berkunjung ke Muzium Tsunami yang baru beroperasi bagi mengingati musibah penuh hikmah yang melanda Aceh pada 26 Disember 2004. Lokasi yang terletak di tengah-tengah pusat bandar ini telah dibangunkan oleh pelbagai organisasi di dunia dengan kerjasama dengan Kerajaan Aceh menjadi salah satu mercu tanda serta menjadi pusat kajian dan pembelajaran tentang gempa bumi dan tsunami yang terpenting di Aceh. Kebetulan pada petang itu terdapat acara sambutan Hari Kanak-kanak disambut di muzium berkenaan menjadikan keadaan di sekitarnya dipenuhi dengan murid-murid sekolah yang menyertai pelbagai pertandingan (lumbo) seperti mewarna, bercerita dan sebagainya.

Muzium Tsunami Aceh yang terletak di tengah-tengah Banda Aceh

Muzium ditutup sementara kerana menghormati waktu solat zuhur. Sekitar pukul 2.30 petang, muzium dibuka. Masuk ke dalam muzium adalah gratis (percuma) walaupun ada kaunter tiket disediakan di luar muzium. Muzium unik yang berbentuk ciri rumah Aceh tradisional dan kadang kala kelihatan seperti sebuah kapal setinggi 4 aras ini masih belum siap sepenuhnya. Sebelum ke ruang pameran pertama, kami melalui kawasan berair di kanan dan kiri dindingnya dengan sesekali percikan air terbias pada diri saya. Keadaan gelap yang hanya diterangi lampu yang samar-samar sehingga tiba di ruang pameran. Kami sempat menyaksikan gambar-gambar tsunami di skrin komputer.Terdapat puluhan komputer disediakan di ruangan ini. Perjalanan diteruskan ke suatu bilik gelap yang hanya diterangi cahaya lampu yang agak samar-samar yang tertera nama-nama mangsa tsunami di dindingnya. Di bahagian atas tertera kalimah Allah yang bercahaya serta diiringi alunan ayat suci al-Quran yang begitu mencengkam jiwa. Di aras yang seterusnya pula disediakan sebuah perpustakaan dan bilik simulasi kejadian tsunami juga dipamerkan.


Al-Fatihah, nama-nama mangsa Tsunami tercatat pada dinding sebuah bilik

Hasrat untuk ke kawasan Kampung Lampulo bagi menyaksikan sebuah kapal seberat 2.5 yan tersadai di atas bumbung sebuah rumah terpaksa ditangguhkan kerana ada rakan-rakan kami yang tidak sabar-sabar ke Pasar Atjeh untuk membeli belah. Masa yang diperuntukkan amat terhad namun amat berbaloi juga kerana tiada apa-apa yang dibawa pulang ke hotel. Itu sebenarnya tujuan kunjungan di bumi Aceh yang sudah dipasak ke dalam jiwa bagi menyaksikan kesan-kesan tsunami dan bukannya untuk membeli belah. Membeli belah hanya sebagai acara sampingan semata-mata dan bukan menjadi objektif utama kami.

Pasar Atjeh yang baru sahaja dibangunkan pascatsunami

Seorang juruparkir yang sedang bertugas di bawah terik mentari

Sebuah pengangkutan awam (labi-labi)terpenting di Banda Aceh

Arlogji di tangan sudah menunjukkan pukul 5.00 petang yang memberi petanda masa untuk berehat di hotel sudah semakin hampir. Kalau berkesempatan selepas makan malam,kami bercadang untuk menyaksikan persembahan tarian pelbagai negara sempena Kesenian Rakyat Sedunia atau International Foklore Festival yang berlangsung di Lamprieek.

Pukul 8.30 malam, perjalanan ‘Jalan-jalan Cari Makan’ bermula. Cadangan untuk menikmati masakan Sunda terpaksa dilupakan kerana tiada restoran di Banda Aceh yang menyediakan hidangan tersebut. Kedai-kedai makan di tepi jalan di Banda Aceh begitu sesak dipenuhi warga kotanya yang ingin berlibur pada hari minggu. Banyak motosikal dan kereta memenuhi jalan raya yang menyebabkan perjalanan kami mencari kedai makan yang sesuai dengan selera kami menemui jalan buntu. Hampir 20 minit berpusing-pusing di sekitar kota, akhirnya kata putus diambil untuk menikmati makanan Padang di Restoran Bunda. Banyak juga makanan dan minuman di restoran yang sudah kehabisan justeru kami makan dan minum seadanya sahaja. Alhamdulillah, terisi juga perut kami yang kosong ini. Terima kasih kepada Bapak Ampon kerana begitu sabar melayani kerenah kami yang pelbagai ragam dan rasa ini.

Tiba di hotel penginapan agak lewat sekitar pukul 10.30 malam. Hajat untuk menyaksikan persembahan tarian sempena Festival Kesenian Rakyat Sedunia atau International Foklore Festival terpaksa juga dilupakan kerana rasa kantuk yang amat sangat, lagipun keletihan sudah melampaui batas dan sempadan.

No comments:

Post a Comment

Istilah Bahasa Daerah di Negeri Sembilan

Glitter Graphics
Glitter Graphics

Glitter Animal Graphics


Siri 1 (14 Januari 2010)

1. locot( lo+ cot)
Maksud perkataan ini ialah' keadaan melecur yang disebabkan oleh benda-benda yang panas', besi panas atau sebagainya.

Contoh penggunaan:
a. Lidahnya locot kerana menghirup air kopi yang masih panas.
b.Jari tangannya locot kerana terpegang bara api.

2. menugheh(me + nu + gheh)
Maksud menugheh bermakna 'mengerti, faham atau tahu membuat sesuatu kerja'
Umpamanya seseorang yang ahli dalam bidang lukisan, tentu ia menugheh yakni mengerti atau faham tentang sesuatu yang hendak dilukisnya.

Lazimnya, penggunaan kata 'menugheh'didahului dengan kata 'tidak'.
Contohnya:

a. Anak muda kampung zaman sekarang ramai yang tidak menugheh membuat kerja-kerja kampung seperti bersawah padi dan sebagainya.

b. Pelajar itu masih tidak menugheh lagi membuat surat kiriman walaupun telah diajar beberapa kali.

3. perun/peghun (pe + ghun)
Perkataan perun hampir sama maknanya dengan penggur iaitu perbuatan 'membakar'
Kerja memerun lebih berat dan sukar. Umpamanya,memerun atau membakar kayu-kayu getah yang telah ditebang untuk projek menanam semula.

a. Setelah selesai melakukan kerja memerun, mereka pun menggali lubang untuk menanam benih getah.

b. Sisa-sisa kayu yang baru diperun itu masih terasa panasnya.

4. senereh/senegheh (se + ne + gheh)
Perkataan senereh membawa dua pengertian.
Makna pertama ialah 'senonoh'. Contoh:

a. Berpakaian dalam sesuatu majlis yang rasmi haruslah senereh supaya manis dipandang orang.

Kedua, perhataan senereh bermaksud 'sempurna'.
Contoh:
b. Semua kerja yang dipertanggunjawabkan kepadanya telah dibuatnya dengan senereh.

Selalunya penggunaan kata senereh ini didahului juga dengan kata 'tidak'. Contohnya:

c. Corak permainan yang ditunjukan oleh pemain-pemain pasukan bola sepak itu tidak senereh sehingga menyebabkan kekalahan yang teruk.

d. Semua kerja itu tidak senereh belaka dan terpaksa dibuat semula.

6. temua (te + mu + a)
Perkataan temua yang dituturkan oleh masyarakat di Negeri Sembilan itu bermaksud 'sungai'.
Contoh:

a. Orang ramai dinasihati supaya jangan mandi-manda di temua itu kerana airnya sangat deras dan membahayakan.

7. kelenset (ke + len+ set)
Kata 'kelenset' ada kaitannya dengan kerja mengupas kulit atau menanggalkan sesuatu yang melekat. Contohnya seperti mengulit atau menyiat kulit lembu atau binatang yang lain yang telah disembelih.

Contoh:
a. Kulit kambing yang baru disembelih itu telah dikelenset hingga licin.

b. Tolong kelenset kulit kayu itu.

c. Poster yang ditampal di papan kenyataan itu telah terkelenset ditiup angin.


Pengajaran Bahasa Efektif


Kartun merupakan suatu bahan yang sangat popular dan digemari oleh segenap lapisan masyarakat. Kartun dianggap sebagai satu wahana yang menghiburkan dan boleh meredakan ketegangan emosi manusia.

Penggunaan Kartun dalam Pengajaran Karangan

Pengajaran karangan memerlukan pengeluaran idea dan daya kreatif dalam penulisan., Oleh itu, adalah wajar kartun dijadikan bahan yang dapat menrangsang minat pelajar untuk menulis karangan. Walau bagaimanapun, aktiviti pengajaran haruslah disusun dan dirancang oleh guru dengan rapi. Kaedah perbincangan dan kaedah multitask merupakan kaedah yang terbaik jika bahan kartun digunakan sebagai bahan rangsangan dalam pengajaran karangan.

Kriteria Pemilihan Bahan Kartun untuk Pengajaran Karangan

1. Bahan kartun yang mempunyai hubungan pengalaman dan lingkungan hidup dengan kumpula pelajar sasaran. Kartun yang berkaitan dengan pengalaman sedia ada mereka, membolehkan pelajar menulis karangan berdasarkan hubungan antara pengalaman sedia ada dengan bahan kartun yang digunakan.

2. Bahan kartun mesti sesuai dengan pelajar, boleh menarik minat mereka serta berdasarkan kebolehan bahasa dan kecerdasan otak pelajar. Mengetahui tahap pencapaian pelajar terlebih dahulu sebelum membuat pemilihan bahan kartun adalah lebih baik. Kartun-kartun yang sesuai dengan pelajar dapat menarik minat mereka seterusnya mencetuskan suasana pemelajaran yang menarik dan berkesan.

3, Pilihlah kartun yang menggunakan dialog yang sesuai Penggunaan perkataan, rangkai kata, dan ayat yang sesuai dengan umur mereka sangat diperlukan. Pemiihan dialog yang baik dan tidak bercelaru akan mempengaruhi karangan pelajar, kerana kecenderungan pelajar mengambil sebahagian dialog tersebut sebagai bahan penulisan karangan mereka.

4. Kartun yang akan dipilih seharusnya sesuai dengan sukatan pelajaran dan objektif mengarang pada peringkat tertentu. Kartun yang tidak sesuai dengan sukatan pelajaran akan menyebabkan pelajar agak sukar untuk mengaitkan karangan mereka dengan pelajaran lain.

5.Sebaik-baiknya pilih kartun yang menampakkan tajuk karangan yang jelas dan tersurat.




Siri 1:
Awalan memper-
Awalan memper- ialah awalan pembentukan kata kerja Maksudnya, mana-mana kata dasar bahasa Melayu daripada golongan kata utama , apabila bergabung dengan awalan ini akan menghasilkan kata kerja.

Tiga golongan perkataan yang boleh dicantumkan dengan imbuhan ini, contohnya seperti berikut:
a) Kata nama
alat - memperalat
(membawa maksud "menjadi seperti alat" yakni mempermain-mainkan seseorang)
budak - memperbudak
(membawa maksud"menjadikan seperti budak" dalam erti kata bertindak terhadap seseorang itu seolah-olah dia itu budak)
isteri - memperisteri
(membawa maksud "menjadikan(mengambil sebagai) isteri)
hamba - memperhamba
(membawa maksud menjadikan (seseorang) sebagai hamba)
Contoh ayat:
(1)Dia memperalat orang tua itu untuk mencapai
cita-citanya.
(2) Ibu tiri memperhamba anak tirinya.
(3) Datuk Ahmad memperisteri Mulsalmah.


b) kata adjektif
besar - memperbesar
cepat - mempercepat

c) kata sendi nama
oleh - memperoleh

Walau bagaimanapun, perkataan "hamba" boleh menerima apitan memper-...-kan. Memperhambakan pula membawa erti menjadikan diri sendiri sebagai hamba, seperti dalam ayat:

d) Dia memperhambakan dirinya kepada Tuhan.

Perkataan "isteri" juga boleh menerima apitan memper-...-kan, menjadi memperisterikan yang sama sekali berbeza maksudnya daripada bentuk memperisteri.

e) Hussin memperisterikan Hassan.
(Maksudnya Hussin mengahwinkan Hassan (dengan seseorang gadis); bukan bermakna Hussin mengahwini Hassan






Glitter Graphics

Nilai-nilai Murni Dalam Peribahasa Melayu
* baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalan
g
*buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
*hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga
*kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau

Daya usaha/kerajinan/kesungguhan
*bagai lebah menghimpun madu
*cepat kaki, cepat tangan
*genggam bara api biar sampai menjadi arang
*kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya

Semangat bermasyarakat/kekeluargaan/perhubungan
*air dicencang tidak akan putus
*biduk berlalu kiambang bertaut
*ibarat telur sesangkak, pecah sebiji,pecah semua
*seperti isi dengan kuku

Berhati-hati/teliti/berjimat cermat
*berjalan pelihara kaki, bercakap pelihara lidah
*biar lambat asalkan selamat
*daripada segenggam jadi segantang
*sediakan payung sebelum hujan

Keberanian
* berani kerana benar, takut kerana salah
*membujur lalu melintang patah
*pantang berundur sebelum berjuang
*pantang mati sebelum ajal

Kepatuhan/kesetiaan
*air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut
*biar mati anak, jangan mati adat
*di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
*hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri

Semangat patriotisme/cinta akan negara
*seperti belut pulang ke lumpur
*seperti gagak pulang ke benua
*seperti ikan pulang ke lubuk
*setinggi-tinggi bangau terbang,hinggap di belakang kerbau juga

Rasional
*ada akal
*akal budi
*jangan bercermin di air keruh
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh

Kepentingan ilmu
*diam ubi berisi
*ilmu itu pelita hidup
*jauhari juga yang mengenal manikam
*kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga

Kasih sayang
*bagai menjaga intan dicanai
*hilang di mata, di hati jangan
*menatang minyak yang penuh
*tatang di anak lidah

Keadilan
*duduk dengan cupak dan gantang
*seduit dibelah tujuh
*seperti menghela rambut dalam tepung
*umpama jari di tangan, ada bercincin ada tidak

Berdikari
*kalau pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh
*pandai menyelam air di dangkal
*timba air mandikan diri

Siri 2 (17.1.10)
Peribahasa Mengungkap Budaya Kerja Orang Melayu

a. Budaya kerja dan gigih dalam bekerja
*ringan tulang
*mandi keringat
*hempas tulang urat
*peluh darah
*gulung lengan baju

b. Ketekunan dan kerajinan orang Melayu dalam melakukan sesuatu pekerjaan

*sedikit lama-lama jadi bukit

c. Berjimat cermat untuk mencapai sesuatu kejayaan

*ikat perut
*cermat semasa banyak, jimat semasa sedikit

d. Sikap tidak suka membuang masa dan apabila berbuat kerja hendaklah jangan tertumpu kepada sesuatu perkara

*berkayuh sambil bertimba
*menyelam sambil minum air





Siri 1
Peribahasa Keadilan

Jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah

Maksud:
Hukuman haruslah dijatuhkan menurut besar kecil kesalahan yang dilakukan.

Ayat:
Keadilan perundangan menuntut hukuman yang setimpal dengan kesalahan, umpama kata peribahasa jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah.

Sumber: Kamus Istimewa Peribahasa Melayu

Peribahasa Ilmu
Biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju

Maksud:
Sesuatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu tentu tidak akan sampai kepada yang dimaksudkan.

Ayat:
Pembinaan sesebuah negara bangsa yang maju dan progresif menuntut warganya memiliki ilmu pengetahuan yang secukupnya, seperti kata pepatah, biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju.

Peribahasa Permuafakatan
Duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan

Maksud:
Buah fikiran yang diperoleh dalam sesuatu perundingan itu lebih baik daripada buah fikiran kita sendirian sahaja.

Ayat:
Kejayaan sesebuah organisasi banyak bergantung pada kesepakatan dalam membuat keputusan. Sumbangan idea yang digabungjalinkan pasti membuah pembaharuan, umpama kata pepatah, duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan.

Peribahasa Perantauan

Ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbanga bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari

Maksud:
Bagaimana sekalipun jauh dagang merantau, ke negeri yang besar-besar, melihat tempat yang indah-indah, kesudahannya pulang juga ia ke tanah airnya sendiri.

Ayat:
Golongan perantau yang mencari rezeki di negara lain, sekalipun berasa selesa di tempat orang, namun jauh di sudut hatinya, mereka pasti teringin pulang ke tanah airnya sendiri,ibarat peribahasa ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbang bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari.

Siri 2 (17.1.10)
Bidalan dan Pepatah

Bidalan dan pepatah ialah peribahasa yang terdiri ungkapan-ungkapan yang ringkas lagi bijaksana yang mempunyai makna selapis. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, kedua-dua jenis peribahasa itu dipakai juga untuk menyatakan makna dua lapis.

Pendeta Za'ba memberikakankita beberapa andaian yang kuat tentang cara bidalan dan pepatah itu kekal dan menjadi budaya bangsa kita. Menurut beliau:

a) Mula-mulanya sebutan itu keluar dari mulut seseorang yang bijak dan pantas fikirannya iaitu dengan perkataan yang ringkas dan membetuli sepenuh-penuh maksudnya serta mengandung di dalamnya sesuatu kebenaran yang telah dirasanya sendiri atau telah diperhatikannya berlakupada diri orang lain.

b) Kemudian apabila berkenaan orang ramai mendengarnya maka dipakailah pula oleh mereka itu hingga berulang-ulang dan berhubung-hubung dari seorang ke seorang.

c) Dengan demikian masyhurlah perkataan itu dan akhirnya lalu melekat dalam bahasa itu hingga bila-bila, menjadi suatu kekayaan dan perhiasan kepada bahasa itu.

d) Maka pada ketika itu dinamakanlah akan dia peribahasa iaitu bidalan, pepatah dan perumpamaan.

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makna selapis adalah seperti yang berikut:

i. biar lambat asal selamat
ii. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
iii.sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
iv. ingat sementara belum kena, jimat sementara belum habis
v.sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.
vi. malu berkayuh perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan
vii.hati hendak semua jadi

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makan dua lapis, ungkapannya atau patah-patah perkataan yang disusun bukan sekadar satu ayat atau ayat-ayat yang lengkap, tetapi, kadang-kadang, merupakan serangkap pantun dua kerat juga.
Contoh:

i. Bergalah hilir tertawa buaya;
Bersuluh di bulan terang tertawa harimau

ii.Lain biduk lain digalang;
Lan bengkak lain menanah

iii.Pandai mencuri merasa mendapat;Tak pandai mencuri merasa terikat.

iv. Ikut hukum menyiat daging;Sakit di awak sakitlah di orang.

v. Bawa resmi padi; Makin berisi makin tunduk.

vi. Jangan bawa resmi jagung; Makin berisi makin jegang.

vii. Ditangkap buaya nampak riaknya; Ditangkap malas tak bertanda.

Sastera


Siri 1: Gaya Bahasa Kiasan (30.1.10)

a) Metafora
Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan. Lazimnya metafora terdiri daripada dua perkataan yang ringkas, padat dan tersusun. Satu daripada dua perkataan metafora bersifat konkrit dan menjadi objek untuk difikirkan, dan satu lagi perkataan bersifat abstrak.

Contoh:
kaki hari
tiang kemerdekaan