GURINDAM JIWA

Sunday, March 28, 2010

Kutitipkan Diari Perjalanan Ini -Jakarta-Puncak-Bandung (3)


Hari Ketiga (19 Mac 2010)

Bandung –Jakarta

Jom Beli Belah

Cipaduyut ialah destinasi yang dinantikan oleh penggemar barangan kulit seperti beg tangan, kasut, tali pinggang dan sebagainya. Sebaik sahaja selepas sarapan, para peserta lawatan seawal pukul 8.00 pagi sudah berkumpul di lobby hotel. Kelihatan beberapa orang peserta lawatan yang merakamkan kenangan di bahagian lobby tersebut dan ada yang singgah sambil menjamu mata di dalam sebuah kedai jualan batik. Harga yang ditawarkan agak berpatutan juga di samping mendapat layanan daripada pekedai ramah yang khabarnya pernah bekerja di Bahau, Negeri Sembilan.

Sebetulnya, kami akan bertolak serta telah bersiap-siap dengan bagasi yang pasti akan beranak-pinak sebentar lagi kerana di Cipaduyut ialah jualan barangan kulit yang agak luas serta menawarkan harga yang menarik. Kami bertolak meninggalkan Hotel Pasundan dan destinasi terakhir hari ini ialah bermalam di kota metropolitan, Kota Jakarta. Selain membeli belah di Cipaduyut, peserta rombongan juga akan di bawa di Tangkuban Parahu yang jaraknya kira-kira satu jam perjalanan sekiranya tidak terperangkap dalam macet (sesak). Bas bertolak menuju ke Cipaduyut pada pukul 8.45 pagi dan kami tiba seawal pukul 9.00 pagi. Ternyata kedai-kedai masih belum dibuka sepenuhnya. Tetapi keadaan di jalan raya sudah mula sesak dengan penunggang motosikal yang sentiasa bertali arus. Sikap toleransi yang tinggi dalam kalangan penduduknya,begitu memudahkan kami untuk melintas jalan. Oleh sebab hari ini Jumaat,kedapatan kedai yang tidak dibuka dan hanya akan dibuka selepas solat Jumaat.

Kami diberi masa selama 3 jam pada hari ini untuk berbelanja. Peluang yang tidak dipersia-siakan, aku sempat membeli sepasang kasut, dua utas tali pinggang , tiga buah beg duit dan sebuah beg sandang. Harganya kira-kira Rp 882 000. Sesekali aku diterjah oleh peniaga-peniaga jalanan yang menjual pelbagai barang cenderamata. Di sini barang-barang cenderamata seperti rantai kunci tidak dijual di kedai-kedai di tepi jalan. Cenderamata dijual oleh peniaga-peniaga jalanan yang tidak pernah mengenal putus asa untuk mencari rezeki. Kadang kala aku berasa kagum dengan usaha keras mereka mencari rezeki yang halal. Apa-apa sahaja akan dilakukan demi mencari rezeki.

Terdapat juga beberapa peserta lawatan yang telah mengheret beg-beg besar untuk mengisi barang yang dibeli. Aku sempat juga menyambar sebuah beg komputer jenama Polo yang berharga Rp 295 000 sedangkan harga asal yang ditawarkan setinggi Rp400 000.

Seterusnya kami dibawa ke Stock Centre yang menjual pelbagai jenis pakaian lelaki, wanita dan juga kanak-kanak. Aku menghadapi masalah untuk mencari saiz kerana di sini XL seperti saiz L sahaja. Jadi aku memutuskan untuk melihat-lihat sahaja.

Arlogji (jam) di tangan menunjukkan pukul 12.40 tengah hari. Sudah tiba masanya untuk mengisi perut yang mula terasa lapar. Restoran yang disinggahi ialah Restoran Mitra Sederhana Pasteur. Ini merupakan kali kedua kami makan di restoran ini. Seperti kebiasaan, menu nasi padang menjadi keutamaannya di sini. Yang pasti kami memesan jus buah-buahan yang pasti sukar untuk dilupakan. Jus buah-buahan di sini sangat pekat dan enak sekali. Apa lagi tanpa berlengah lagi, kami meminta jus alpucat, jus durian belanda, jus terung belanda,jus semangka(tembikai merah) dan sebagainya. Harganya Rp 10 000.

Sebaik sahaja selesai bersolat, destinasi seterusnya yang dinanti-nantikan ialah melawat ke Tangkuban Parahu. Jam di tangan jelas menunjukkan pukul 2.25 petang. Keadaan jalan raya di kota Bandung sememangnya agak sesak. Di bahu-bahu jalan kelihatan juga penjual Koran(surat khabar),air minuman sering mendekati pemandu-pemandu bas, kereta motosikal. Khabarnya siri Upin dan Ipin juga begitu popular di sini justeru buku siri mewarna juga dijual oleh penjual-penjual jalanan. Pujian harus diberikan akan sikap toleransi yang amat tinggi diamalkan oleh pemandu di sini. Bunyi hon bagai kata-kata sapaan dan teguran daripada pemandunya untuk memohon kebenaran untuk memotong atau untuk memberi laluan kepada kenderaan kecil.

Sebelum menjejakkan kaki di puncak Tangkuban Parahu, Pak Yanto menceritakan kisah legenda berkaitan dengan Tangkuban Parahu. Tangkuban Parahu yang merupakan kawasan gunung berapi yang masih aktif di Bandung. Ketinggiannya ialah 1850 daripada aras laut. Menurut cerita yang disampaikan dari satu generasi kepada satu generasi, Tangkubaan Parahu sinonim dengan kisah legenda Dayang Sumbi dan Sangkuriang. Lantas mindaku melayang ingatan terhadap karya indah Puan Nisah Haron yang menjadi tajuk koleksi cerpennya “Cinta Sangkuriang Rindu Oedipus”. Secara ringkasnya, Dayang Sumbi yang tidak dimakan usia itu telah bercinta dengan anaknya sendiri iaitu Sangkuriang dan mereka hampir-hampir sahaja untuk bernikah tapi apabila Dayang Sumbi dapat mengetahu bahawa Sangkuriang itu ialah anaknya sendiri maka pernikahan mereka terpaksa dibatalkan.

Untuk sampai di kawah gunung berapi kami melalui laluan yang agak berliku. Suasana kabus menyelimuti kawasan pergunungan. Kedinginan sudah mula dapat dirasakan. Kami berhenti di sebuah perhentian untuk meneruskan pendakian ke puncak. Van kecil yang boleh memuatkan seramai 10 orang itu meneruskan pendakian ke kawah gunung berapi. Bau belerang mula menyucuk-nyucuk lubang hidung. Apabila tiba di puncak, seperti biasa kami sekali lagi diserbu penjual-penjual jalanan yang pastinya akan mengejar kami di mana-mana kami berada. Kehadiran mereka yang terlalu ramai itu kadang kala mengundang rasa kurang selesa untuk menikmati suasana indah di puncaknya. Namun kami akur juga kerana itulah punca rezeki mereka selama ini. Kedatangan kami sebagai wisata (pelancong) dari Malaysia sememangnya sentiasa dinanti-nantikan. Kalau teringin membeli cenderamata untuk kaum keluarga di Malaysia, tidak salah kita menyambar beberapa cenderamata yang dijual kerana di tempat lain lagi mungkin sukar untuk diperoleh. Keadaan ini memang sangat berbeza di Malaysia yang mana cenderamata banyak dijual di kedai-kedai cenderamata. Mungkin ini salah satu cara untuk memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Menurut seorang peniaga yang ditemui di sana, kali terakhir gunung berapi ini meletup ialah pada tahun 1969. Peniaga yang aku temui sebentar tadi ialah peniaga yang telah bermurah hati mengambil gambar kami di puncak gunung sebentar tadi. Rupa-rupa aku dan isteri diekori sampai kami ke tandas. Harapannya yang begitu tinggi supaya membeli cenderamata yang berupa papan magnet juga dipenuhi.Harganya untuk 10 keping ialah Rp 100 000, itupun setelah ditawar berulang-ulang kali. Aku tewas juga akhirnya. Di sini kalau kita tidak mahu membeli sesuatu barang jangan sesekali ditanya harganya atau diminta dikurangkan harganya. Kalau sudah membuat urusan niaga, barang yang ditawar akan diturunkan harganya hingga kita sendiri tidak mampu untuk menolaknya.

Setelah hampir satu jam di sini, kami pun turun daripada kawah gunung berapi menuju di tempat perhentian yang telah sedia menunggu beberapa orang peniaga jalanan yang berbeza. Kami juga dihiburkan lagu “Suriram” hasil mainan anglung seorang peniaga. Agak enak di gegendang telinga sambil menghirup udara segar di sini.

Kami turun dari puncak ketika cahaya matahari semakin samar memancarkan cahaya. Kedinginan masih lagi terasa menyucuk-nyucuk hingga ke tulang. Perjalanan diteruskan lagi. Kami kemudian singgah di sebuah restoran masakan Sunda, Restoran Balibu (Bawah Lima Tahun) Hidangan malam agak istimewa pada malam ini. Tidak seperti biasa, hidangan ikan goreng agak istimewa, menu sayur-sayuran memenuhi hidangan kami hari ini. Sayur kangkong goreng serta sup sayur campuran yang segar, sambal belacan yang menyengat serta sambal kicap istimewanya sukar untuk dilupakan. Apa yang pasti air jusnya tidak ketinggalan seperti jus strawberry, jus alpucat dan sebagainya.

Perjalanan menuju ke Jakarta melalui lebuh raya bertol selama 3 jam tempoh perjalanannya. Kalau melalui laluan biasa, memakan masa hampir 8 jam lamanya. Hujan diluar agak lebat dan sesekali mengundang rasa kantuk yang mula bergayut di mata. Rasa keletihan sudah mula meresap di seluruh urat saraf.

Bas kemudian berhenti di sebuah perhentian Cikampek untuk memberi peluang melepaskan lelah. Tiba di kota Jakarta agak lewat kira-kira pukul 11.00 malam di N (1) Hotel. Keadaan di kota metropolis itu masih sesak walaupun waktu sudah hampir lewat malam.

No comments:

Post a Comment

Istilah Bahasa Daerah di Negeri Sembilan

Glitter Graphics
Glitter Graphics

Glitter Animal Graphics


Siri 1 (14 Januari 2010)

1. locot( lo+ cot)
Maksud perkataan ini ialah' keadaan melecur yang disebabkan oleh benda-benda yang panas', besi panas atau sebagainya.

Contoh penggunaan:
a. Lidahnya locot kerana menghirup air kopi yang masih panas.
b.Jari tangannya locot kerana terpegang bara api.

2. menugheh(me + nu + gheh)
Maksud menugheh bermakna 'mengerti, faham atau tahu membuat sesuatu kerja'
Umpamanya seseorang yang ahli dalam bidang lukisan, tentu ia menugheh yakni mengerti atau faham tentang sesuatu yang hendak dilukisnya.

Lazimnya, penggunaan kata 'menugheh'didahului dengan kata 'tidak'.
Contohnya:

a. Anak muda kampung zaman sekarang ramai yang tidak menugheh membuat kerja-kerja kampung seperti bersawah padi dan sebagainya.

b. Pelajar itu masih tidak menugheh lagi membuat surat kiriman walaupun telah diajar beberapa kali.

3. perun/peghun (pe + ghun)
Perkataan perun hampir sama maknanya dengan penggur iaitu perbuatan 'membakar'
Kerja memerun lebih berat dan sukar. Umpamanya,memerun atau membakar kayu-kayu getah yang telah ditebang untuk projek menanam semula.

a. Setelah selesai melakukan kerja memerun, mereka pun menggali lubang untuk menanam benih getah.

b. Sisa-sisa kayu yang baru diperun itu masih terasa panasnya.

4. senereh/senegheh (se + ne + gheh)
Perkataan senereh membawa dua pengertian.
Makna pertama ialah 'senonoh'. Contoh:

a. Berpakaian dalam sesuatu majlis yang rasmi haruslah senereh supaya manis dipandang orang.

Kedua, perhataan senereh bermaksud 'sempurna'.
Contoh:
b. Semua kerja yang dipertanggunjawabkan kepadanya telah dibuatnya dengan senereh.

Selalunya penggunaan kata senereh ini didahului juga dengan kata 'tidak'. Contohnya:

c. Corak permainan yang ditunjukan oleh pemain-pemain pasukan bola sepak itu tidak senereh sehingga menyebabkan kekalahan yang teruk.

d. Semua kerja itu tidak senereh belaka dan terpaksa dibuat semula.

6. temua (te + mu + a)
Perkataan temua yang dituturkan oleh masyarakat di Negeri Sembilan itu bermaksud 'sungai'.
Contoh:

a. Orang ramai dinasihati supaya jangan mandi-manda di temua itu kerana airnya sangat deras dan membahayakan.

7. kelenset (ke + len+ set)
Kata 'kelenset' ada kaitannya dengan kerja mengupas kulit atau menanggalkan sesuatu yang melekat. Contohnya seperti mengulit atau menyiat kulit lembu atau binatang yang lain yang telah disembelih.

Contoh:
a. Kulit kambing yang baru disembelih itu telah dikelenset hingga licin.

b. Tolong kelenset kulit kayu itu.

c. Poster yang ditampal di papan kenyataan itu telah terkelenset ditiup angin.


Pengajaran Bahasa Efektif


Kartun merupakan suatu bahan yang sangat popular dan digemari oleh segenap lapisan masyarakat. Kartun dianggap sebagai satu wahana yang menghiburkan dan boleh meredakan ketegangan emosi manusia.

Penggunaan Kartun dalam Pengajaran Karangan

Pengajaran karangan memerlukan pengeluaran idea dan daya kreatif dalam penulisan., Oleh itu, adalah wajar kartun dijadikan bahan yang dapat menrangsang minat pelajar untuk menulis karangan. Walau bagaimanapun, aktiviti pengajaran haruslah disusun dan dirancang oleh guru dengan rapi. Kaedah perbincangan dan kaedah multitask merupakan kaedah yang terbaik jika bahan kartun digunakan sebagai bahan rangsangan dalam pengajaran karangan.

Kriteria Pemilihan Bahan Kartun untuk Pengajaran Karangan

1. Bahan kartun yang mempunyai hubungan pengalaman dan lingkungan hidup dengan kumpula pelajar sasaran. Kartun yang berkaitan dengan pengalaman sedia ada mereka, membolehkan pelajar menulis karangan berdasarkan hubungan antara pengalaman sedia ada dengan bahan kartun yang digunakan.

2. Bahan kartun mesti sesuai dengan pelajar, boleh menarik minat mereka serta berdasarkan kebolehan bahasa dan kecerdasan otak pelajar. Mengetahui tahap pencapaian pelajar terlebih dahulu sebelum membuat pemilihan bahan kartun adalah lebih baik. Kartun-kartun yang sesuai dengan pelajar dapat menarik minat mereka seterusnya mencetuskan suasana pemelajaran yang menarik dan berkesan.

3, Pilihlah kartun yang menggunakan dialog yang sesuai Penggunaan perkataan, rangkai kata, dan ayat yang sesuai dengan umur mereka sangat diperlukan. Pemiihan dialog yang baik dan tidak bercelaru akan mempengaruhi karangan pelajar, kerana kecenderungan pelajar mengambil sebahagian dialog tersebut sebagai bahan penulisan karangan mereka.

4. Kartun yang akan dipilih seharusnya sesuai dengan sukatan pelajaran dan objektif mengarang pada peringkat tertentu. Kartun yang tidak sesuai dengan sukatan pelajaran akan menyebabkan pelajar agak sukar untuk mengaitkan karangan mereka dengan pelajaran lain.

5.Sebaik-baiknya pilih kartun yang menampakkan tajuk karangan yang jelas dan tersurat.




Siri 1:
Awalan memper-
Awalan memper- ialah awalan pembentukan kata kerja Maksudnya, mana-mana kata dasar bahasa Melayu daripada golongan kata utama , apabila bergabung dengan awalan ini akan menghasilkan kata kerja.

Tiga golongan perkataan yang boleh dicantumkan dengan imbuhan ini, contohnya seperti berikut:
a) Kata nama
alat - memperalat
(membawa maksud "menjadi seperti alat" yakni mempermain-mainkan seseorang)
budak - memperbudak
(membawa maksud"menjadikan seperti budak" dalam erti kata bertindak terhadap seseorang itu seolah-olah dia itu budak)
isteri - memperisteri
(membawa maksud "menjadikan(mengambil sebagai) isteri)
hamba - memperhamba
(membawa maksud menjadikan (seseorang) sebagai hamba)
Contoh ayat:
(1)Dia memperalat orang tua itu untuk mencapai
cita-citanya.
(2) Ibu tiri memperhamba anak tirinya.
(3) Datuk Ahmad memperisteri Mulsalmah.


b) kata adjektif
besar - memperbesar
cepat - mempercepat

c) kata sendi nama
oleh - memperoleh

Walau bagaimanapun, perkataan "hamba" boleh menerima apitan memper-...-kan. Memperhambakan pula membawa erti menjadikan diri sendiri sebagai hamba, seperti dalam ayat:

d) Dia memperhambakan dirinya kepada Tuhan.

Perkataan "isteri" juga boleh menerima apitan memper-...-kan, menjadi memperisterikan yang sama sekali berbeza maksudnya daripada bentuk memperisteri.

e) Hussin memperisterikan Hassan.
(Maksudnya Hussin mengahwinkan Hassan (dengan seseorang gadis); bukan bermakna Hussin mengahwini Hassan






Glitter Graphics

Nilai-nilai Murni Dalam Peribahasa Melayu
* baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalan
g
*buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
*hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga
*kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau

Daya usaha/kerajinan/kesungguhan
*bagai lebah menghimpun madu
*cepat kaki, cepat tangan
*genggam bara api biar sampai menjadi arang
*kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya

Semangat bermasyarakat/kekeluargaan/perhubungan
*air dicencang tidak akan putus
*biduk berlalu kiambang bertaut
*ibarat telur sesangkak, pecah sebiji,pecah semua
*seperti isi dengan kuku

Berhati-hati/teliti/berjimat cermat
*berjalan pelihara kaki, bercakap pelihara lidah
*biar lambat asalkan selamat
*daripada segenggam jadi segantang
*sediakan payung sebelum hujan

Keberanian
* berani kerana benar, takut kerana salah
*membujur lalu melintang patah
*pantang berundur sebelum berjuang
*pantang mati sebelum ajal

Kepatuhan/kesetiaan
*air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut
*biar mati anak, jangan mati adat
*di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
*hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri

Semangat patriotisme/cinta akan negara
*seperti belut pulang ke lumpur
*seperti gagak pulang ke benua
*seperti ikan pulang ke lubuk
*setinggi-tinggi bangau terbang,hinggap di belakang kerbau juga

Rasional
*ada akal
*akal budi
*jangan bercermin di air keruh
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh

Kepentingan ilmu
*diam ubi berisi
*ilmu itu pelita hidup
*jauhari juga yang mengenal manikam
*kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga

Kasih sayang
*bagai menjaga intan dicanai
*hilang di mata, di hati jangan
*menatang minyak yang penuh
*tatang di anak lidah

Keadilan
*duduk dengan cupak dan gantang
*seduit dibelah tujuh
*seperti menghela rambut dalam tepung
*umpama jari di tangan, ada bercincin ada tidak

Berdikari
*kalau pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang
*ke tengah boleh, ke tepi pun boleh
*pandai menyelam air di dangkal
*timba air mandikan diri

Siri 2 (17.1.10)
Peribahasa Mengungkap Budaya Kerja Orang Melayu

a. Budaya kerja dan gigih dalam bekerja
*ringan tulang
*mandi keringat
*hempas tulang urat
*peluh darah
*gulung lengan baju

b. Ketekunan dan kerajinan orang Melayu dalam melakukan sesuatu pekerjaan

*sedikit lama-lama jadi bukit

c. Berjimat cermat untuk mencapai sesuatu kejayaan

*ikat perut
*cermat semasa banyak, jimat semasa sedikit

d. Sikap tidak suka membuang masa dan apabila berbuat kerja hendaklah jangan tertumpu kepada sesuatu perkara

*berkayuh sambil bertimba
*menyelam sambil minum air





Siri 1
Peribahasa Keadilan

Jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah

Maksud:
Hukuman haruslah dijatuhkan menurut besar kecil kesalahan yang dilakukan.

Ayat:
Keadilan perundangan menuntut hukuman yang setimpal dengan kesalahan, umpama kata peribahasa jika salah sebatang dicabut, salah serumpun dibongkar, salah separuh dirambah.

Sumber: Kamus Istimewa Peribahasa Melayu

Peribahasa Ilmu
Biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju

Maksud:
Sesuatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu tentu tidak akan sampai kepada yang dimaksudkan.

Ayat:
Pembinaan sesebuah negara bangsa yang maju dan progresif menuntut warganya memiliki ilmu pengetahuan yang secukupnya, seperti kata pepatah, biduk kalau tidak berkemudi, bagaimana ia akan laju.

Peribahasa Permuafakatan
Duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan

Maksud:
Buah fikiran yang diperoleh dalam sesuatu perundingan itu lebih baik daripada buah fikiran kita sendirian sahaja.

Ayat:
Kejayaan sesebuah organisasi banyak bergantung pada kesepakatan dalam membuat keputusan. Sumbangan idea yang digabungjalinkan pasti membuah pembaharuan, umpama kata pepatah, duduk seorang bersempit-sempitan, duduk banyak berlapang-lapangan.

Peribahasa Perantauan

Ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbanga bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari

Maksud:
Bagaimana sekalipun jauh dagang merantau, ke negeri yang besar-besar, melihat tempat yang indah-indah, kesudahannya pulang juga ia ke tanah airnya sendiri.

Ayat:
Golongan perantau yang mencari rezeki di negara lain, sekalipun berasa selesa di tempat orang, namun jauh di sudut hatinya, mereka pasti teringin pulang ke tanah airnya sendiri,ibarat peribahasa ke gunung emas pasir baiduri, ke padang zamrud habis diedari; terbang bangau sepanjang hari, ke tasik juga akhirnya dicari.

Siri 2 (17.1.10)
Bidalan dan Pepatah

Bidalan dan pepatah ialah peribahasa yang terdiri ungkapan-ungkapan yang ringkas lagi bijaksana yang mempunyai makna selapis. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, kedua-dua jenis peribahasa itu dipakai juga untuk menyatakan makna dua lapis.

Pendeta Za'ba memberikakankita beberapa andaian yang kuat tentang cara bidalan dan pepatah itu kekal dan menjadi budaya bangsa kita. Menurut beliau:

a) Mula-mulanya sebutan itu keluar dari mulut seseorang yang bijak dan pantas fikirannya iaitu dengan perkataan yang ringkas dan membetuli sepenuh-penuh maksudnya serta mengandung di dalamnya sesuatu kebenaran yang telah dirasanya sendiri atau telah diperhatikannya berlakupada diri orang lain.

b) Kemudian apabila berkenaan orang ramai mendengarnya maka dipakailah pula oleh mereka itu hingga berulang-ulang dan berhubung-hubung dari seorang ke seorang.

c) Dengan demikian masyhurlah perkataan itu dan akhirnya lalu melekat dalam bahasa itu hingga bila-bila, menjadi suatu kekayaan dan perhiasan kepada bahasa itu.

d) Maka pada ketika itu dinamakanlah akan dia peribahasa iaitu bidalan, pepatah dan perumpamaan.

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makna selapis adalah seperti yang berikut:

i. biar lambat asal selamat
ii. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
iii.sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
iv. ingat sementara belum kena, jimat sementara belum habis
v.sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.
vi. malu berkayuh perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan
vii.hati hendak semua jadi

Bidalan dan pepatah yang mempunyai makan dua lapis, ungkapannya atau patah-patah perkataan yang disusun bukan sekadar satu ayat atau ayat-ayat yang lengkap, tetapi, kadang-kadang, merupakan serangkap pantun dua kerat juga.
Contoh:

i. Bergalah hilir tertawa buaya;
Bersuluh di bulan terang tertawa harimau

ii.Lain biduk lain digalang;
Lan bengkak lain menanah

iii.Pandai mencuri merasa mendapat;Tak pandai mencuri merasa terikat.

iv. Ikut hukum menyiat daging;Sakit di awak sakitlah di orang.

v. Bawa resmi padi; Makin berisi makin tunduk.

vi. Jangan bawa resmi jagung; Makin berisi makin jegang.

vii. Ditangkap buaya nampak riaknya; Ditangkap malas tak bertanda.

Sastera


Siri 1: Gaya Bahasa Kiasan (30.1.10)

a) Metafora
Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan. Lazimnya metafora terdiri daripada dua perkataan yang ringkas, padat dan tersusun. Satu daripada dua perkataan metafora bersifat konkrit dan menjadi objek untuk difikirkan, dan satu lagi perkataan bersifat abstrak.

Contoh:
kaki hari
tiang kemerdekaan